نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 410
الطوائف من كلامه تعالى- التى
فصّلها قطعا قطعا و سمّى كلّ قطعة سورة- نوعا من وحدة التأليف و الالتئام لا يوجد
بين أبعاض من سورة، و لا بين سورة و سورة. و من هنا نعلم أنّ الأغراض و المقاصد
المحصّلة من السور مختلفة، و أنّ كلّ واحدة منها مسوقة لبيان معنا خاصّ و لغرض
محصّل لا تتم السورة إلّا بتمامه[1]؛ اين كه خداوند هر دسته از
آياتى را جدا از دسته ديگر قرار داده و نام سوره بر هريك نهاده، شاهد بر اين است
كه يكگونه انسجام و پيوستگى در هر مجموعه وجود دارد، كه در قسمتى از يك مجموعه و
يا ميان هر سوره و سوره ديگر، آن پيوستگى خاصّ وجود ندارد.
ازاينرو
در مىيابيم كه اهداف و مقاصد مورد نظر در هر سوره با سورههاى ديگر تفاوت دارد،
هر سوره براى بيان هدف و مقصد خاصى عرضه شده كه پايان نمىيابد مگر با پايان يافتن
آن هدف و رسيدن به آن مقصد».
وى
پيشاپيش هر سوره، فشردهاى از مطالب گسترده آن را بيان داشته و با اين اقدام
شايسته، از راز بزرگى كه در متن سورهها نهفته است پرده برداشته و جهشى ارزنده به
جهان تفسير بخشيده است. جزاه اللّه عن القرآن خير الجزاء.
ما
بهعنوان نمونه، از انسجام و به هم پيوستگى آيات سوره حمد و نظم طبيعى هفت آيه آن
و نيز از مقدمه و اهداف و خاتمه سوره بقره كه حاكى از نظام طبيعى خاصى است، در حدّ
توانايى بحث كردهايم[2]. با تأمل
و دقّت در هر سوره، اين انسجام و جامعيّت حاكم بخوبى مشهود است.
امام
فخر رازى درباره آيات پايانى سوره بقره و پيوند آنها با مطالب مطرحشده در متن
سوره گويد: «و من تأمّل في لطائف نظم هذه السورة و في بدائع ترتيبها، علم أنّ
القرآن كما أنّه معجز بحسب فصاحة ألفاظه و شرف معانيه، فهو أيضا معجز بحسب ترتيبه
و نظم آياته. و لعلّ الذين قالوا إنه معجز بحسب أسلوبه أرادوا ذلك. إلّا أنّي رأيت
جمهور المفسّرين معرضين عن هذه اللطائف، غير متنبّهين لهذه الأمور[3]؛
هر كه در ظرافت نظم اين سوره- بقره- تأمل كند و بدايعى- هنر جالب- كه در ترتيب
[1] تفسير الميزان؛ ط تهران؛ ج 1، ص 14، و ط بيروت؛ ص
16.