نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 65
داد،
طلحةبنعبيداللَّه به مولا اميرمؤمنان عليه السلام عرض كرد: «به ياد دارى آن روزى
را كه مصحف خود را بر مردم عرضه داشتى و نپذيرفتند؟ چه مىشود امروز آنرا ارائه
دهى تا شايد رفع اختلاف شود؟» حضرت از جواب دادن سرباز زد. طلحه سؤال خود را
تكراركرد. حضرت فرمود: «عمداً از جواب سرباز زدم.» آنگاه به طلحه فرمود: «آيا اين
قرآن كه امروزه در دست مردم است، تمامى آن قرآن است يا آنكه غير از قرآن نيز داخل
آن شدهاست؟» طلحه گفت: «البته تمامى آن قرآن است.» حضرت فرمود: «اكنون كه چنين
است، اگر آنرا گرفته و عمل كنيد، به رستگارى رسيدهايد.» طلحه گفت: «اگر چنين
است، پس ما را بس است.» و ديگر چيزى نگفت.[1]
حضرت با اين جواب خواستند تا علاوه بر حفظ وحدت، صلابت و استوارى قرآن محفوظ
بماند.
جمع
زيد بن ثابت
پيامبر
گرامى اسلام صلى الله عليه و آله به جمع قرآن توصيه فرمود تا مانند تورات يهود در
معرض ضايع شدن قرار نگيرد.[2] على عليه
السلام به اين وصيت عمل كرد؛ ولى به دلايلى از او پذيرفته نشد. اما از آنجايى كه
قرآن زيربناى جامعه اسلامى و مرجع تشريع آيين اسلام بود، ضرورت داشت تا خلفاى وقت
از ديگر كاتبان كلام الهى استفاده كرده و قرآن را از روى قطعات چوب و استخوان و
سينههاى حافظان قرآن فراهم و ضبط كنند؛ به خصوص آنكه در جنگ يمامه هفتاد تن و به
قولى چهارصد تن از حافظان قرآن به شهادت رسيدند و اين زنگ خطرى براى مسلمانان بود.
بنابراين
ابوبكر از زيدبنثابت خواست تا قرآن را جمع آورى كند. زيد مىگويد: ابوبكر مرا
فراخواند و پس از مشاوره با عمر- كه در آنجابود- گفت: