نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 64
نكرده و هيچ
دانش و شناختى را كه به من آموخته و نوشتهام، از دست ندادهام»[1].
بنابراين اگر پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از اين مصحف- كه مشتمل بر
نكات و شرح و تفسير و تبيين آيات بود- استفاده مىشد، امروزه بيشترين مشكلات فهم
قرآن مرتفع مىگرديد.
سرانجام
مصحف على (ع)
سُليم
بن قيس هلالى (متوفاى 90 ه. ق)- كه از اصحاب خاص اميرمؤمنان عليه السلام بود- از
سلمان فارسى چنين روايت مىكند: «وقتى كه على عليه السلام بىمهرى مردم را نسبت به
خود احساس كرد، در خانه نشست و از خانه بيرون نيامد تا آنكه قرآن را كاملًا
جمعآورى كرد. قرآن پيش از جمعآورى حضرت، روى پارههاى كاغذ، تختههاى نازك شده و
ورقها نوشته شده و بهصورت پراكنده بود. على عليه السلام پس از اتمام- طبق روايت
يعقوبى- آنرا بارِ شترى كرده و به مسجد آورد، در حالى كه مردم پيرامون ابوبكر گرد
آمدهبودند، به آنان گفت: بعد از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله تا كنون به
جمعآورى قرآن مشغول بودم و آنرا در اين پارچه فراهم كردهام. تمام آنچه بر
پيامبر نازل شدهاست جمع آوردهام. نبودهاست آيهاى مگر آنكه پيامبر صلى الله
عليه و آله خود بر من خوانده و تفسير و تأويل آنرا به من آموختهاست. مبادا فردا
بگوييد از آن غافل بودهايم. آنگاه يكى از سران گروه به پا ايستاد و با ديدن آنچه
على عليه السلام در آن نوشتهها آورده بود، بدو گفت: به آنچه آوردهاى نيازى نيست
و آنچه نزد ما هست ما را كفايت مىكند. على عليه السلام گفت: ديگر هرگز آنرا
نخواهيد ديد. آنگاه داخل خانه خود شد و كسى آنرا پس از آن نديد».[2]
در دوران عثمان، كه ميان طرفداران مصاحف صحابه، اختلاف شديد رخ