نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 112
نيست و
افراد در برخورد با آن دچار اشتباه مىشوند.
متشابهات
در قرآن
آيه
7 سوره آل عمران، آيات قرآن را به دو بخش محكمات و متشابهات تقسيم كرده است:
«هُوَ
الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ
الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ
فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ
تَأْوِيلِهِ ...؛ او كسى است كه اين كتاب [آسمانى] را بر تو نازل كرد كه قسمتى از
آن، آيات محكم است، كه اساس اين كتاب مىباشد و قسمتى از آن متشابه است؛ اما آنان
كه در قلبهايشان انحراف است به دنبال متشابهاتند تا فتنه انگيزى كنند [ومردم را
گمراه سازند] و تفسير [نادرستى] براى آن مىطلبند ...».
آيات
محكمه- كه اكثر آيات قرآن را تشكيل مىدهد- شبههناپذير و رسا است و درنتيجه مورد
كج فهمى قرار نمىگيرد؛ بدين جهت به آن محكم گويند كه مستحكم و خللناپذير است.
در
كنار آيات محكمه آياتى وجود دارد كه مراد واقعى از ظاهر آنها بهدست نمىآيد و
نارسا و مبهم است و مايه شبهه و اشتباه مىگردد و گاه فتنه جويان با تمسك به چنين
آياتى بدعتهايى بهوجود آوردهاند؛ به چنين آياتى متشابه مىگويند.
راغب
اصفهانى درباره آيات متشابهه گفته است: «متشابهات قرآن عبارتند از آياتى كه تفسير
آنها مشكل است؛ زيرا نشان دهنده معناى واقعىشان نيستند و به چيز ديگر شباهت
دارند» كه در مورد قرآن، آن «چيز ديگر»، جز ضلالت و گمراهى نيست:
«... فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ ...»[1].
طبق اين تعريف، تشابه در قرآن،