نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 111
است؟ چرا؟
5.
چند نوع نسخ در قرآن واقع شده است؟ تعريف هر كدام را بنويسيد.
6.
تفاوت نسخ مشروط و نسخ محتوا را بنويسيد.
7.
يك مورد از آيات منسوخه را همراه با آيه ناسخ آن ذكر كرده و مختصرى درباره آن
توضيح دهيد.
درس چهاردهم: محكم و متشابه
واژه
محكم- در مقابل متشابه-[1] از
«حَكَمَ حَكْماً» به معناى «مَنَعَ مَنْعاً» گرفته شده و به معناى بازداشتن و
پيشگيرى از هرگونه اخلالگرى و تباهى است.
راغب
اصفهانى گويد: «حَكَمَ، اصْلُهُ: مَنَعَ مَنْعاً لإصلاحٍ». دهانه اسب (لگام) را در
لغت عرب «حَكَمَةُ الفَرَس» گويند؛ زيرا او را از سركشى باز مىدارد.
«حَكْم»
در اصل بهمعناى منع كردن و پيشگيرى مىباشد كه اين پيشگيرى بهجهت اصلاح است؛ لذا
به هر سخن و گفتارى كه رسا و شبههناپذير باشد محكم گويند، يعنى مستحكم و
خللناپذير.
تشابه
يا از «شِبْه» (اسم مصدر) بهمعناى «مِثْل و همانند» و يا «شَبَه» (مصدر) بهمعناى
«همانند بودن» گرفته شده است، كه اين همانندى- به دليل پنهان بودن حق- مايه اشتباه
مىشود.
اصطلاحاً
به كلام يا كردارى كه ظاهر آن نارسا و مبهم باشد و مخاطب را دچار شبهه و اشتباه
كند، متشابه گويند؛ زيرا ظاهر آن كلام، گوياى مراد واقعىاش
[1] . محكم در قرآن به سه معنا به كار رفته است. براى
تفصيل بيشتر ر. ك: علوم قرآنى؛ ص 271.
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 111