responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه طبّ الرضا (ع) نویسنده : امير صادقى، نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 185

غذائى نميدانستند و براى غذا جز خاصيت توليد حرارت چيزى قائل نبودند يا بهتر گوئيم با آنكه بر خلاف بعضى از فلاسفه و حكما قائل باصل حرارت نبودند و ساختمان بدن را از حرارت صرف نمى‌دانستند مواد غذائى را در تركيبات بدن مدخليت نمى‌دادند و در حقيقت ميان علت وجود و علت دوام فرق مى‌گذاشتند علم امروز ثابت كرد كه فرضيه فوق صرف خيال و غلط محض است، بدن از موادى تغذيه ميكند كه از آنها درست شده باشد و هر كدام كه در تركيبات بدن بقدر كافى داخل نشود بدن بكمبود آن ماده دچار شده و مقاومت خود را برابر امراض از دست ميدهد.

مطلب فوق يكى از چيزهائى است كه علم امروز دعوى كشف آن را دارد ولى چنان كه مى‌بينيد در هزار و چند صد سال قبل امام هشتم شيعيان اين حقيقت را بى‌پرده بيان فرموده است.

صلاح بدن يعنى چيزى كه بدن را صلاحيت و صورت ميدهد قوام بدن يعنى چيزى كه بدن را بعد از تركيب و صلاحيت نگه ميدارد علت هر دو، خوردنى و آشاميدنى است.

ميفرمايد:

فان اصلحتهما صلح البدن و ان افسدتهما فسد البدن.

يعنى اگر آن دو را نيكو تغذيه كنى بدن سالم و اگر بد تغذيه كنى بدن فاسد ميگردد.

نام کتاب : ترجمه طبّ الرضا (ع) نویسنده : امير صادقى، نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست