فان صلاح البدن و قوامه
يكون بالطعام و الشراب و فساده يكون بهما.
پس بدرستى كه صلاح بدن و
پايدارى آن بطعام و شراب است و فسادش نيز بآنها است.
بدن انسان از دو جهت
محتاج بعلت مادى است: براى اينكه تركيب شود و صورتى پيدا كند، و براى آنكه باقى
بماند و بتواند زندگى كند.
بقول دانشمندان علت
مبقيه همان علت موجده است يعنى چيزى كه در پيدايش موجودى مدخليت دارد در دوام و
بقاى آن موجود نيز داراى مدخليت است تا چندين سال پيش خاصيت مواد غذائى را منحصر
در توليد حرارت لازم ميدانستند و بهمين جهت منتشر كردند كه در آتيه نزديك بشر
محتاج باين همه وسائل عريض و طويل براى پر كردن شكم و امعاء خود نمىباشد زيرا غذا
سوخت بدن را تأمين ميكند و اين سوخت را مىشود در يك دانه قرص يا كپسول و يا يك
آمپول تهيه كرد و روزى كه اين كار بشود ديگر احتياجى باين همه ظروف و تشكيلات
آشپزخانه و رستورانها، خوار و بار فروشىها، كشت و ذرعها نخواهد بود آن روز
نيازى بمعده و روده و دندان و مجارى ادرار و دفع فضولات نيست و خيلى از اعضاى بدن
زائد خواهد بود.
مبناى اين تخيلات آن بود
كه مواد تركيبى بدن را همان مواد