و اوصياء گرامى او عليهم السّلام موهبت فرموده آنست كه عبادت
آنان نيز غرض از خلقت و معرفت آنان نسبت بساحت قدس كبريائى حقيقت عبادت و معرفت
امكانى است بدين نظر نيز تعليمات آنان باهل ايمان غرض از خلقت دانشجويان مكتب قرآن
معرفى مىشود و معرفت آنان بساحت قدس ربوبى و هم چنين عبادت و سخنان آنان برنامه
عبوديت اهل ايمان خواهد بود.
نتيجه آنكه عبادت و
معرفت و شهود ارواح قدسيه غرض اصلى از خلقت است بر اين اساس عبادت و معرفت آنان
محور خلقت جهان خواهد بود و بفرض ارواح قدسيه چنانچه مورد افاضه قرار نگرفته بودند
عبادتى نسبت بساحت كبريائى تصور نبود زيرا ارواح قدسيه كه سبقت وجودى بر همه
موجودات دارند و در همه عوالم آثار درخشان بر آن مترتب مىشود از جمله منزل تحقق
عبادت و معرفت كه غرض اصلى است و بفرض اينكه ارواح قدسيه مورد موهبت و افاضه قرار
نگرفته بودند بشرى هرگز صلاحيت نداشت كه قيام بعبادت نمايد و يا بمعرفت قدس
كبريائى راه يابد و يا بحريم قدس توجه نمايد.
و نيز ميتوان كلام معصوم
را چنين تفسير نمود بفرض كه محال است چنانچه ارواح قدسيه مورد فيوضات و موهبتهاى
كبريائى قرار نگرفته بودند عوالم امكانى صلاحيت وجود و تحقق نداشت از نظر اينكه
وسايطى كه صلاحيت داشته باشد كه فيوضات تكوينى و تشريعى هميشگى ساحت كبريائى را
گرفته و بموجودات از پرتو آنان فيوضات سرايت كند نبود و يا گوئى عوالم امكانى
محتوائى نداشت و اجوف و ميان تهى بود.