نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 5
دسته ساخت: مردم سالم و بىعيب و كوران و زمين گيران (مراد
بدسته اول آنهايند كه شرايط تكليف را دارند و مقصود از دسته دوم ديوانگان و
كودكانند كه تكليف ندارند) پس سالمان را بعد از آنكه ابراز تكليفشان را كامل ساخت،
بامر و نهى مخصوص گردانيد و از معيوبان تكليف را برداشت زيرا آفرينش ايشان را طورى
قرار داد كه تحمل آموزش و پرورش نتوانند كرد و سالمان را سبب بقاى ايشان قرار داد
و بقاء سالمان را بآموزش و پرورش مقرر فرمود. اگر براى سالمان جهالت روا باشد روا
بود كه تكليف از ايشان برداشته شود و در آن صورت آمدن دستورات و كتب آسمانى و
پيمبران بيهوده باشد و اين خود موجب فساد تدبير و رجوع بگفتار طبيعيين است. بنا بر
اين مقتضاى عدل و حكمت الهى اينست كه مخلوقى را كه قابل تكليف آفريده امر و نهى
كند تا وجود ايشان بيهوده و مهمل نباشد و بعظمت و يگانگى و ربوبيتش اقرار كنند و
بدانند كه او خالق و رازق ايشانست، زيرا گواهان پروردگاريش هويدا و حجتهايش آشكار
و روشن و علاماتش واضح است، مردم را بيگانگى خداى عز و جل دعوت كنند و بربوبيت و
خدائى سازنده خويش گواهى دهند زيرا آثار صنع خدا و شگفتيهاى تدبيرش در آنها
نمايانست. خدا هم اين مردم را بشناسائى خود دعوت بر خود نموده تا نشناختن خود و
دين و احكامش را بر مردم روا نداشته باشد زيرا شخص حكيم جهالت و انكار دين را روا
نداند از اين جهت فرموده است (169 سوره 7) مگر در كتاب از آنها پيمان گرفته نشد كه
در باره خدا جز حق نگوئيد» و نيز فرمود: (41 سوره 10) بلكه تكذيب
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 5