نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 171
جايى او را فرا گيرد و جايى از او خالى شود و در جايى كه آمد
از جايى كه بوده خبر ندارد كه چه پيش آمد كرده، ولى خداى عظيم الشأن و سلطان
جزابخش هيچ جا از او خالى نيست و هيچ جا او را فرا نگيرد و بهيچ مكانى نزديكتر از
مكان ديگر نيست،
4-
محمد بن عيسى گويد:
بحضرت امام على النقى (ع) نوشتم: آقايم خدا مرا قربانت گرداند براى ما روايت
كردهاند كه: خدا در موضع معينى از عرش قرار دارد و نيمه آخر هر شب بآسمان پائين
فرود آيد و باز روايت كنند كه در شب عرفه پائين آيد و سپس بجاى خود برگردد، يكى از
دوستان شما در اين باره گويد: اگر خدا در موضع معينى باشد در ملاقات و مجاورت هوا
قرار گيرد در صورتى كه هوا جسم رقيقى است كه بهر چيز باندازه خودش احاطه كند، پس
چگونه در اين صورت هوا بخدا احاطه كند؟
حضرت مرقوم فرمود: اين
را خدا خود ميداند و اوست كه نيكو اندازهگيرى آن كند، بدان كه او اگر در آسمان
پائين باشد همچنان در عرش است (در يك وقت معين علمش بهر دو ناحيه مساويست) و علم و
قدرت و سلطنت و احاطه او بر همه چيز يكسانست.
شرح
- در اين حديث شريف امام
دهم عليه السلام سؤال محمد بن عيسى را از ظاهر فاسدش برگردانيده و با متانت كاملى
بطرز صحيح و معقولش جوابداده است زيرا پائين آمدن و باندازه معينى در مجاورت هوا
قرار گرفتن را كه در سؤال مربوط بذات خداوند متعال دانسته و او را جسم و صاحب مكان
فرض كرده در مقام جواب حضرت بنزول رحمت و اندازهگيرى خلقت برگردانيده و پاسخ داده
است يعنى سؤال از اندازهگيرى شدن خداست و جواب از اندازه گرفتن خدا، سپس توضيح
بيشترى داده كه مقصود از بودن او در عرش
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 171