نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 148
باب- اراده از صفات فعل است و ساير صفات فعل
1-
عاصم گويد: بامام صادق
(ع) عرضكردم: خدا هميشه مريد (با اراده) است؟ فرمود: مريد نميباشد مگر با بودن
مراد (اراده شده) با او، خدا هميشه عالم و قادر است و سپس اراده كرده است (هنگامى
كه خواست چيزى خلق كند).
2-
بكير بن اعين گويد:
بامام صادق (ع) عرضكردم علم و مشيت خدا با هم فرق دارند يا يك چيزند فرمود: علم
غير مشيت است (دانستن غير خواستن است) مگر نمىبينى كه خودت ميگوئى اين كار خواهم
كرد و اگر خدا بخواهد و نميگوئى اين كار خواهم كرد اگر خدا بداند، پس اينكه گوئى
اگر خدا بخواهد دليل است بر اينكه خدا نخواسته و چون خواست، آنچه را خواست چنان كه
خواست واقع شود، پس علم خدا پيش از مشيت اوست.
3-
صفوان گويد: بحضرت ابو
الحسن عليه السلام عرضكردم، اراده خدا و اراده مخلوق را برايم بيان كنيد، فرمود:
اراده مخلوق ضمير و آهنگ درونى او است و آنچه پس از آن از او سر ميزند، و اما
اراده خداى تعالى همان پديد آوردن اوست نه چيز ديگر، زيرا او نينديشد و آهنگ نكند
و تفكر ننمايد، اين صفات در او نيست و صفات مخلوقست، پس اراده خدا همان فعل او است
نه چيز ديگر، بهر چو خواهد
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 148