رسول خدا، و اولى الامرى كه از شما هستند؛
پس اگر تنازع كرديد در چيزى، آن را به سوى خدا و رسول برگردانيد، اگر به خدا و روز
قيامت إيمان داريد؛ اين طريق، طريق پسنديده و اختيار شدهاى است كه بازگشت و مرجعش
بسيار خوب است؛ تأويلش خوب است.»
يعنى اگر در اين راه حركت كنيد، عاقبت شما خيلى خوب خواهد بود و در
مسير اجتماع، از همه مواهب بهرهمند و متمكّن مىشويد؛ و به آن محلّ و جائى كه از
نقطه نظر سير كمالى خود بايد برسيد، خواهيد رسيد!
ما با اين آيه استدلال بر ولايت معصوم نموده و استفاده خواهيم كرد
كه: أُولوا الامر حتماً بايد معصوم باشند. اين آيه از آيات روشن و بارز قرآن مجيد
است كه أُولوا الامر را منحصر به أئمّه أطهار عليهم السّلام مىداند و به عنوان
ولايت، آنها را كه معصومند، واجب الإطاعه شمرده است.
إطاعتِ خدا پيروى قرآن، إطاعتِ رسول عمل به سنّت، و إطاعتِ اولى
الامر در أحكام وِلائيّه است
تقريب استدلال بدين طريق است كه مىگوئيم: در آيه شريفه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ*، إطاعت خدا، متابعت از أحكام إلهيّهاى است كه در قرآن كريم بيان
شده؛ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ
الْمُنْذِرِينَ[1]
إطاعت خدا، يعنى إطاعت از كتاب خدا و آيات خدا؛ هر جا از إطاعت
پروردگار صحبت شد، مقصود إطاعت از آياتى است كه بر پيغمبر در قرآن مجيد نازل شده.
اين إطاعت خداست!
و البتّه معلوم است كه قرآن مجيد در تفاصيل و جزئيّات امور، وارد
نشده است، بلكه متعرّض كليّات و أحكام كلّيّه است؛ مانند وجوب نماز، زكوة، حجّ،
جهاد و غيرها، ولى خصوصيّاتش بيان نشده است.
و در أَطِيعُوا الرَّسُولَ، «و رسول را هم إطاعت كنيد»، إطاعت رسول،
به دو قسم مُنقَسِم مىشود
: قسم أوّل: إطاعت در أحكام جزئيّهاى است كه پيغمبر بيان