نمى شود. و عُمَر بن حَنظلَه را هم بعضى
توثيق كردهاند.
در مقبوله عُمَر بن حَنظلَه، صَفْوان بن يَحيَى است و او از أصحاب
إجماع است
از همه اينها كه بگذريم، يك مطلب هست و آن اينكه در سند اين روايت،
قبل از عمر بن حَنظلَه و داوُد بن حصين، صَفوان بن يَحيَىهست؛ و صفوان بن يحيى از
أصحاب إجماع است؛ وَ هُوَ مِمَّنْ نُقِلَ إجْماعُ الْعِصابَةِ عَلَى تَصْحِيحِ مَا
يَصِحُّ عَنْهُ؛ يعنى از كسانى است كه إجماع كردند عِصابه (جماعت بزرگان و علماء
از شيعه) بر اينكه اگر ما روايت را با سلسله سند صحيح به اين چند نفر رسانديم، از
آن پس ديگر صحيحه است.»
و اينها مجموعاً هجده نفرند كه مرحوم بَحرالعلوم در أشعار خود بيان
ميفرمايد:
و مراد از فضيل فُضَيْل بن يَساراست كه از بزرگان است؛ و معروف هم
مَعْروف بْنِ خَرَّبُوذاست. اين شش نفر در درجه أوّل هستند. بعد شش نفرِ درجه دوّم
را بيان مىكند، و سپس شش نفر درجه سوّم. و صَفْوَان در همين دسته سوّم است
. وَ
السِّتَّةُ الاخْرَى هُمُ صَفْوَانُ
وَ
يُونُسُ عَلَيْهِمَا الرِّضْوَانُ
يونس، يعنى يُونُس بن عَبْدُ الرَّحمَان، كه از إمام صادق عليه
السّلام سؤال نمودند: يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ثِقَةٌ ءَاخُذُ عَنْهُ
مَعَالِمَ دِينِى؟! قَالَ: نَعَم.