بناءً عليهَذا هر كس كه ولىّ دارد، نيازمند به
اوست؛ و چون خداوند غنىّ و بى نياز است، محال است كه داراى ولىّ باشد؛ و همچنين
اگر آن ولىّ هم نيازمند به خدا باشد، در اينجا دور لازم مىآيد، و اگر نيازمند
نباشد شريك او خواهد بود؛ و هر دو صورت محال است.
از جمله أسماء خداوند تعالى وَلِىّ است؛ يعنى ناصر و متولِّى امور
عالم
ابن أثير جَزَرىدر «نهايه» گويد: از جمله أسماء خداوند تعالى
وَلِىّاست؛ يعنى ناصر و يارى كننده. و گفته شده است كه: معنى آن متولِّى إداره
امور عالم و خلائق است كه بر همه عالم قيام دارد.
و از جمله أسماء خداوند والىاست، و آن به معنى مالك جميع أشياء و
تصرّف كننده در آنهاست؛ و گويا كه وِلايتإشعار به تدبير و قدرت و فعل دارد؛ و تا
وقتيكه تدبير و قدرت و فعل با هم مجتمع نباشند اسم والى بر آن إطلاق نمىشود. تا
آنكه گويد:
و لفظ مَوْلَىدر حديث بسيار آمده است؛ و آن اسمى است كه بر جماعت
كثيرى گفته مىشود؛ و آن عبارت است از رَبّ (مربّى و صاحب اختيار) و مَالِك (صاحب
مِلك) و سَيِّد (آقا و بزرگوار) و مُنْعِم (نعمت بخشنده) و مُعْتِق (آزاد كننده) و
نَاصِر (يارى كننده) و مُحِبّ (دوست دارنده) و تَابِع (پيروى كننده) و جَار
(همسايه) و ابن عَمّ (پسر عمو) و حَلِيف (هم سوگند) و عَقِيد (هم پيمان) و صِهْر
(داماد) و عَبْد (غلام و بنده) و مُعْتَقْ (غلام يا كنيز آزاد شده) و مُنْعَمٌ
عَلَيْهِ (نعمت بخشيده شده)؛ و بسيارى از اين معانى در حديث آمده است، پس لفظ
مَوْلَىدر هر حديث، به آن معنى كه آن حديث اقتضاء دارد نسبت داده ميشود. و هر كس
كه متصدّى أمرى گردد و يا قيام بر آن كند آن كس مَوْلَىو وَلِىّآن أمر خواهد
بود.
اينها مطالبى بود كه از «نهاية» ابن أثير نقل شد
. زَبيدىدر «تاج العروس» مىگويد: وَلِىّمعانى بسيار دارد؛ بعضى از
آنها مُحِبّاست، و آن ضدّ دشمن است؛ و آن اسم است از مادّه وَالَاهُيعنى او را