نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 19
مستندات قرآنى نيز ولايت سياسى رسول اللّه
را تثبيت و تأييد مىكند و از مؤمنان مىخواهد از اوامر و فرمانهاى او اطاعت
كنند. در اينجا به برخى از اين آيات اشاره مىكنيم.
الف) «النّبىّ اولى بالمؤمنين من انفسهم»[1]
«پيامبر صلّى اللّه عليه و اله نسبت به مؤمنان، از آنها مقدمتر است».
در اين قسمت از آيه، خداوند به اين نكته پرداخته كه پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله بر همه مؤمنان اولويّت دارد و از كلمه «اولى» استفاده شده كه صفت
برتر و به معناى «ولايت دارتر» است. حال بايد ديد كه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله
در چه امورى ولايت برترى بر مؤمنان دارد.
ابن عبّاس، كه در آغاز سلسله مفسّران قرار دارد، در توضيح آن
مىگويد:
معنا آن است كه چون رسول صلّى اللّه عليه و اله ايشان را دعوت كند با
چيزى، و نفس ايشان دعوت كند ايشان را با چيزى، ايشان را اجابت رسول بايد كردن و
متابعت او، نه متابعت هواى نفس خود.[2] شيخ طوسى
«اولى بالمؤمنين» را به «احقّهم بتدبيرهم» معنا كرده است؛ يعنى پيامبر صلّى اللّه
عليه و اله براى تدبير و اداره مردم از ديگران شايستهتر است.[3]
[2] - ابو الفتوح رازى، روض الجنان و روح الجنان، ج 15،
ص 346.
[3] - شيخ طوسى، التّبيان فى تفسير القرآن، ج 8، ص 317.
وى در تفسير اين بخش از آيه چنين گفته است:« اولى بالمؤمنين من انفسهم بمعنى احقّ
بتدبيرهم و بان يختاروا من دعاهم اليه و احقّ بان يحكم فيهم بما لا يحكم به الواحد
فى نفسه لوجوب طاعته الّتى هى مقرونة بطاعة اللّه؛ اينكه پيامبر صلّى اللّه عليه
و اله ولايتدارتر از مؤمنان بر خودشان است، يعنى بيشترين حقّ را در تدبير امور
آنها دارد و بابيد آنچه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله به آن دعوت مىكند،
بپذيرند و بيشترين حقّ را در حكم كردن بر مردم دارد؛ چون وجوب اطاعت از وى، به
اطاعت از خدا نزديكتر است».
نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 19