نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 94
مطلوب كه از آن به عناوينى؛ همچون: مدينهى
فاضله و حيات طيبه ياد مىشود، توسط پيامبر بزرگوار اسلام كه سرچشمه ايمان، علم و
خيرخواهى منحصر به فرد و نيز خطاناپذير هستند، ارائه شده است. و اصولا در اعتقادات
اسلامى، قانونگذارى حق انحصارى خداوند و يا كسانى است كه از جانب او مأذون هستند؛
زيرا
اولا: خداوند نسبت به همهى مصالح حقيقى بشر آگاهى كامل دارد،
ثانيا: خداوند عادل است و هيچ ستمى بر بندگان روا نمىدارد،
و ثالثا: خداوند در قانونگذارى هيچ منفعتى ندارد و هرچه هست جريان
خير و صلاح است كه از ناحيه او متوجه بندگان مىشود.[1]
ب. احساس آرامش و خوشبختى و تابع اعتقاد به خداوند و تبعيت از وحى
انسان محدود، با خواستههاى نامحدود، اگر در برخورد با شدائد و شرايط
سخت محيط، با ديد مادى به جهان بنگرد، نمىتوان از او توقع و انتظارى بيش از اين
داشت.
هميشه خود را ناكام و مغبون مىبيند و سراسر زندگى او آميخته از
دغدغه و اضطراب مىشود؛ چون ديدگاهى كه در آن ماده به عنوان منشأ قوانين و جهان
نيز، همين دنيا معرفى مىشود و وراى ماده و هستى ملموس و محسوس، چيزى به رسميت شناخته
نمىشود گريز از اين وضعيت و رسيدن به آرامش روحى، تنها در پرتو تغيير نوع نگاه به
هستى، انسان و غايت او و پيوستن به دعوت انبيا ممكن مىشود. مكتب انبياى الهى با
دعوت به پرستش خدا و اعتقاد به جهان ديگر، قفس تنگ عالم مادى را شكسته، انسان را
به ابديتى پيوند مىدهد كه بدون احساس پوچى و سرگردانى و با مقصد قرار دادن خداوند
و پيوستن به مقام قرب او، كمال، خوشبختى و سعادت خود را جستجو مىكند.
علاوه بر آن، برقرارى عدالت كه از اصلىترين اهداف بعثت پيامبران
است،[2] موجب
مىشود كه جلوى تعدّى و تجاوز به حقوق انسانها گرفته شود و آنها از زندگى در چنين
نظامى، احساس راحتى و آرامش كنند.
[2] -\i لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و
الميزان ليقوم الناس بالقسط؛\E ما پيامبران خويش را با دلايل روشن فرستاديم و با
آنها كتاب و معيار فرود آورديم تا مردم عدل و قسط را به پا دارند؛ حديد، آيه 25.
نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 94