responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 153

مى‌گويند: راه اثبات آن، فقط از طريق شرع است و بر اثبات وجوب آن از طريق عقل دليلى نيست و امّا علماى ما از اهل بغداد و «ابو عثمان جاحظ» از علماى بصره و نيز شيخ ما «ابو الحسن»، معتقدند كه عقل نيز بر وجوب رياست و امامت گواهى دارد»[1].

ابن حزم اندلسى نيز معتقد است كه: «تمام اهل سنت، مرجئه و شيعه بر وجوب امامت متفق هستند و نيز همه وحدت دارند كه بر امت واجب است از امام عادلى كه احكام خدا [را] اقامه نموده و مردم را براساس شريعتى كه پيامبر آورده، رهبرى مى‌كند، اطاعت و شنوايى داشته باشند. به غير از فقه نجديه از خوارج كه آنان مى‌گويند: نصب امام و اطاعت از او بر مردم واجب و لازم نيست و مردم موظفند كه خود حق و عدالت را بين خود اقامه نمايند؛ البته ما از آنان، كسى را كه تاكنون به جاى مانده باشد، سراغ نداريم- اينان به نجدة بن عمير حنفى كه در يمامه قيام نمود، منسوب مى‌باشند. نظريه‌ى اين فرقه از درجه‌ى اعتبار ساقط است و براى ابطال آن همين بس كه چنانچه گفته شد، همه‌ى مسلمانان بر ضرورت دولت و امامت اجماع كرده‌اند و كتاب و سنت بر آن وارد شده كه از آن جمله است، آيه‌ى شريفه‌ى‌ اطيعوا الله ...[2] و روايات صحيحه‌ى بسيار زياد كه همه بر وجوب اطاعت از ائمه و ضرورت وجود امام دلالت دارد»[3].

ابن خلدون، در «مقدمه» مى‌نويسد: «نصب امام واجب است و وجوب آن در شريعت اسلام براساس اجماع صحابه و تابعين به دست مى‌آيد؛ زيرا اصحاب پيامبر خدا پس از وفات آن حضرت بلافاصله به بيعت ابو بكر سبقت گرفته، او را براى رهبرى امت اسلامى برگزيدند و همچنين پس از وى در هر عصر و زمان، مردم خليفه‌اى براى خويش مشخص نموده‌اند و مردم در هيچ عصر و زمان به حال خويش واگذاشته نشده‌اند. و همه‌ى اينها اجماعى را ثابت و مستقر نموده كه دلالت بر وجوب نصب امام دارد»[4].

مرحوم آية اللّه بروجردى نيز، در اقامه دليل بر ضرورت وجود حاكم اسلامى‌[5] مى‌فرمايد:


[1] - ابن ابى الحديد؛ شرح نهج البلاغه؛ جلد 2، ص 308.

[2] - نساء، آيه 59.

[3] - اندلسى، ابن حزم؛ الفصل فى الملل و الاهواء و النحل؛ جلد 4، ص 87.

[4] - ابن خلدون؛ مقدمه؛ كتاب اول، بخش 3، فصل 26، ص 134.

[5] - اثبات ضرورت امامت به طور طبيعى به اثبات نظام سياسى مى‌انجامد زيرا معمولا به جاى حكومت از حاكم، كه در محور نظام سياسى قرار دارد، سخن به ميان مى‌آيد.

نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست