نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 149
مىريزد و يكى از اقلام درآمدى بودجه را
تشكيل مىدهد، براساس دستور دين، از تمام منافع كشاورزى، تجارت، منابع زيرزمينى و
روى زمينى و به طور كلى از كليهى منافع و عوايد به طرز عادلانهاى گرفته مىشود
... بديهى است درآمد به اين عظمت، براى اداره كشور اسلامى و رفع همهى احتياجات
مالى آن است»[1] كنگرهى
عظيم حج كه هر ساله جمع فراوانى از مسلمانان از كليهى بلاد اسلام راهى سرزمين وحى
و رسالت مىشوند، نمادى از وحدت امت اسلامى است كه جنبههاى سياسى اجتماعى آن مورد
توجه جدى شارع مقدس بوده و آن را وسيلهاى براى قيام[2]
و قوام مردم قرار دادهاند. در اين اجتماع باشكوه، مردم مسلمان با هر رنگ، نژاد و
زبان از شرق و غرب زمين و از خشكى و دريا، شركت نموده تا عدهاى سود برده، مسائل
دينى و آثار و اخبار رسول اللّه را به خوبى بشناسند و به تمام بلاد و شهرها انتقال
دهند. اهميت اجتماعى و سياسى حج به اندازهاى است كه «اگر مردم در يك زمان حج را
ترك كردند، امام و حاكم مسلمين مىتواند آنان را به شركت و اتمام مراسم حج و زيارت
مرقد رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم اجبار نموده، درصورتىكه مردم مال و
امكانات سفر را ندارند، حاكم بايد از بيت المال مسلمين، هزينههاى لازم را تأمين
نمايد»[3].
همچنين وحدت جامعهى اسلامى كه از جمله تعاليم درجه اول اين آيين
شريف است جز در پرتو وجود سازمان حكومتى وحدتبخش و امامت اجتماعى، امكانپذير
نخواهد بود. حضرت زهرا عليها السّلام در خطبه خود، فلسفه امامت را در همين مسير
بيان داشته و مىفرمايد: «... و الطاعة نظاما للملّة و الامامة لمّا من الفرقة»[4]؛ خداوند اطاعت از (خدا و پيامبر)
را به جهت نظام بخشيدن به امور مردم و امامت و رهبرى را به جهت جلوگيرى از تفرقه
واجب فرموده است. و نيز امير المؤمنين على عليه السّلام در «نهج البلاغه» «امامت
را وسيلهى سازمان دادن و نظام بخشيدن به امت معرفى مىنمايند»[5].
يكى ديگر از دستورات دينى كه تحقق آن مستلزم تشكيل حكومت دينى است،
دفاع
[1] - امام خمينى رحمه اللّه، روح الله؛ حكومت اسلامى؛
ص 30.
[2] -\i جعل الله الكعبة البيت الحرام قياما للناس؛\E مائده؛
آيه 97.
[3] - رجوع كنيد به: وسايل الشيعه، جلد 8، باب 5 از ابواب
وجوب حج.