نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 148
و سدّ طريق اختلال، جز به استقرار حكومت
اسلامى در جامعه تحقق نمىپذيرد؛ لذا هيچ ترديدى در لزوم اقامهى حكومت باقى
نمىماند. حفظ مرزهاى كشور اسلامى از هجوم بيگانگان و جلوگيرى از تسلط تجاوزگران
بر آن، عقلا و شرعا واجب است. تحقق اين امر نيز جز به تشكيل حكومت اسلامى ميسّر
نيست.
آنچه برشمرديم جزو بديهىترين نيازهاى مسلمانان است و از حكمت به دور
است كه خالق مدبّر و حكيم، آن نيازها را به كلى ناديده گرفته، از ارائه راه حلى
جهت رفع آنها غفلت كرده باشد».[1] مرورى بر
برخى از احكام اسلامى، ضرورت نياز به حكومت دينى را آشكارتر مىسازد؛ چنانچه در
روايت فضل بن شاذان از امام رضا عليه السّلام دربارهى فلسفهى تشريع نماز جمعه و
خطبهى آن، آمده است: «نماز جمعه، محل گرد آمدن همهى مردم است. خداوند اراده
فرموده كه فرمانروا و حاكم وسيلهايى براى موعظهى مردم و تشويق آنان به بندگى خدا
و ترسانيدن آنان از نافرمانى او داشته باشد و آنان را نسبت به مصالح دين و
دنيايشان واقف گردانيده و مردم را در جريان گرفتارىها و مسائلى كه بر آنها وارد
شده، و منفعت يا ضررى براى آنها در پى دارد، قرار دهد»[2].
نماز عيد فطر و قربان، در سايهى وجود حكومت و رهبرى معناى واقعى خود
پيدا مىكند. را امام باقر عليه السّلام مىفرمايد: «لا صلوة فى العيدين الا مع
الامام»[3]؛ زكات نيز
يكى از منابع مالى دولت اسلامى است كه اولا: حاكم اسلامى و مأمورين حكومت دينى،
مسؤول جمعآورى، حفظ و توزيع مناسب آن در موارد مصرف مورد نظر شارع هستند. ثانيا:
موارد مصرف را شارع معين فرموده و برخى از آن موارد، در سطحى است كه جز از حكومت
برنمىآيد.
خمس نيز به تعبير حضرت امام رحمه اللّه «يكى از درآمدهاى هنگفتى است
كه بيت المال
[2] - فضل بن شاذان عن الرضا عليه السّلام: فان قيل فلم
جعلت الخطبة؟ قيل: لان الجمعة مشهد عام فاراد ان يكون للامير سبب الى موعظتهم و
ترغيبهم فى الطاعة و ترهيبهم عن المعصية و توقيفهم على ما اراد من مصلحة دينهم و
دنياهم و يخبرهم بما ورد عليهم من الافات، من الاهوال التى لهم فيها المضرة
المنفعة؛ وسايل الشيعه؛ جلد 5، باب 25 از ابواب نماز جمعه، ص 39، حديث 6.
[3] - وسايل الشيعه؛ جلد 5، باب 2 از ابواب نماز عيد، ص
96، حديث 5.
نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 148