responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 148

و سدّ طريق اختلال، جز به استقرار حكومت اسلامى در جامعه تحقق نمى‌پذيرد؛ لذا هيچ ترديدى در لزوم اقامه‌ى حكومت باقى نمى‌ماند. حفظ مرزهاى كشور اسلامى از هجوم بيگانگان و جلوگيرى از تسلط تجاوزگران بر آن، عقلا و شرعا واجب است. تحقق اين امر نيز جز به تشكيل حكومت اسلامى ميسّر نيست.

آنچه برشمرديم جزو بديهى‌ترين نيازهاى مسلمانان است و از حكمت به دور است كه خالق مدبّر و حكيم، آن نيازها را به كلى ناديده گرفته، از ارائه راه حلى جهت رفع آنها غفلت كرده باشد».[1] مرورى بر برخى از احكام اسلامى، ضرورت نياز به حكومت دينى را آشكارتر مى‌سازد؛ چنانچه در روايت فضل بن شاذان از امام رضا عليه السّلام درباره‌ى فلسفه‌ى تشريع نماز جمعه و خطبه‌ى آن، آمده است: «نماز جمعه، محل گرد آمدن همه‌ى مردم است. خداوند اراده فرموده كه فرمانروا و حاكم وسيله‌ايى براى موعظه‌ى مردم و تشويق آنان به بندگى خدا و ترسانيدن آنان از نافرمانى او داشته باشد و آنان را نسبت به مصالح دين و دنيايشان واقف گردانيده و مردم را در جريان گرفتارى‌ها و مسائلى كه بر آنها وارد شده، و منفعت يا ضررى براى آنها در پى دارد، قرار دهد»[2].

نماز عيد فطر و قربان، در سايه‌ى وجود حكومت و رهبرى معناى واقعى خود پيدا مى‌كند. را امام باقر عليه السّلام مى‌فرمايد: «لا صلوة فى العيدين الا مع الامام»[3]؛ زكات نيز يكى از منابع مالى دولت اسلامى است كه اولا: حاكم اسلامى و مأمورين حكومت دينى، مسؤول جمع‌آورى، حفظ و توزيع مناسب آن در موارد مصرف مورد نظر شارع هستند. ثانيا: موارد مصرف را شارع معين فرموده و برخى از آن موارد، در سطحى است كه جز از حكومت برنمى‌آيد.

خمس نيز به تعبير حضرت امام رحمه اللّه «يكى از درآمدهاى هنگفتى است كه بيت المال‌


[1] - شئون و اختيارات ولى فقيه؛ ص 23.

[2] - فضل بن شاذان عن الرضا عليه السّلام: فان قيل فلم جعلت الخطبة؟ قيل: لان الجمعة مشهد عام فاراد ان يكون للامير سبب الى موعظتهم و ترغيبهم فى الطاعة و ترهيبهم عن المعصية و توقيفهم على ما اراد من مصلحة دينهم و دنياهم و يخبرهم بما ورد عليهم من الافات، من الاهوال التى لهم فيها المضرة المنفعة؛ وسايل الشيعه؛ جلد 5، باب 25 از ابواب نماز جمعه، ص 39، حديث 6.

[3] - وسايل الشيعه؛ جلد 5، باب 2 از ابواب نماز عيد، ص 96، حديث 5.

نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست