responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 147

نزديك مى‌كند و از جهنم دور مى‌سازد، مگر آنكه شما را به آن امر كردم و هيچ چيزى نيست كه شما را به جهنم نزديك مى‌كند و از بهشت دور مى‌سازد، مگر آنكه شما را از آن نهى آيا چنين دين جامعى براى عصر غيبت سخنى ندارد؟[1] امام باقر عليه السّلام در روايتى مى‌فرمايد:

«انّ اللّه تبارك و تعالى لم يدغ شيئا يحتاج اليه الامّة الّا انزله فى كتابه و بيّنه لرسوله صلّى اللّه عليه و اله و سلم و جعل لكلّ شى‌ء حدّا و جعل عليه دليلا يدلّ عليه، و جعل على من تعدّى ذلك الحدّ حدّا»[2]؛ خداوند تبارك و تعالى هيچ‌كدام از احتياجات امت را وا نگذاشت، مگر آنكه در قرآنش فروفرستاد و براى رسولش بيان فرمود و براى هر چيز اندازه و مرزى قرار داد و براى هدايت آن راهنمايى را قرار داد و براى كسى كه از آن محدوده تجاوز كند، كيفرى مقرر داشت.

بنابراين، اسلام به عنوان يك دين جامع، در مرحله‌ى قانونگذارى، ضوابط و قوانين فراوانى را براى كليه روابط اجتماعى و فردى بشر آورده است. جريان و تحقق اين ضوابط و مقررات بدون وجود حاكم دينى هيچ‌گونه تضمينى ندارد و اصولا اجراى حدود الهى و تحقق احكام دينى؛ نظير: احكام مالى، دفاعى و جهاد، جز با وجود حكومت دينى، قابل تحقق نيست؛ يعنى هرگز نمى‌توان تصور كرد كه دولتى غير دينى، خود را موظف به اجراى حدود و احكام اقتصادى، نظامى و قضايى اسلام بداند.

امام خمينى- رضوان الله تعالى عليه- فرموده است: «احكام اسلامى اعم از قوانين اقتصادى و سياسى و حقوقى تا روز قيامت باقى و لازم الاجرا است. هيچ‌يك از احكام الهى نسخ نشده، از بين نرفته است. اين بقا و دوام هميشگى احكام نظامى را ايجاب مى‌كند كه اعتبار و سيادت احكام را تضمين كرده، عهده‌دار اجراى آنها شود. چه، اجراى احكام الهى جز از رهگذر برپايى حكومت اسلامى امكان‌پذير نيست. در غير اين صورت، جامعه مسلما به سوى هرج‌ومرج رفته، اختلال و بى‌نظمى بر همه‌ى امور آن مستولى خواهد شد. با توجه به اينكه حفظ نظام جامعه از واجبات مورد تأكيد شرايع الهى است و بى‌نظمى و پريشانى امور مسلمانان نزد خدا و خلق امرى نكوهيده و ناپسند است و پرواضح است كه حفظ نظام‌


[1] - جوادى آملى، عبد الله؛ ولايت فقيه، ولايت فقاهت و عدالت؛ ص 215.

[2] - اصول كافى؛ ج 1، ص 77، حديث 2.

نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست