نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 146
تقواى فردى اگر با اطاعت از امام جائر باشد،
براى نجات از عذاب الهى كافى نيست، زيرا ولى جائر، اصل و ريشهى هر شرّ و بدى است
و اطاعت از وى موجب اقامه، رواج و دوام بدى در تمامى شؤون جامعه، اعم از فردى و
جمعى گرديده، رفتهرفته، همهى امور را فرا مىگيرد.
علاوه بر آن، حضور در يك نظام اجتماعى و با فرض اينكه امكانپذير
باشد، محفوظ نگاه داشتن بخشى از اعمال فردى و شخصى خود از نفوذ ولايت آن نظام، جز
به معناى قبول آن ولايت در امور اجتماعى و در نتيجه پذيرش و پيروى از آن، معناى
ديگرى ندارد؛ چون دراينصورت فرد ناگزير از زندگى كردن و رفع حوايج دائمى فردى و
اجتماعى خود از طريق جامعهاى است كه براساس ولايت ولى جائر، قوام و نظاميافته و
ولايت وى نيز در تمامى اجزا و اركان تحت سرپرستىاش، با نسبتهايى متفاوت، نفوذ و
جريان يافته و مىيابد.
اين نكتهى بسيار مهمى است كه غفلت از آن، بزرگانى را بازيچه و
وسيلهى تحقق نيّات و اعمال پليد حاكمان ستمپيشه ساخته است كه نمونههاى آن را در
تاريخ اسلام و جوامع اسلامى به فراوانى مىتوان ديد.
حكومت دينى، شرط تحقق دين
اسلام، دينى است جامع و كامل و هر آنچه را كه بشر بدان نياز دارد،
مورد توجه قرار داده و هم به معنويات و هم به ماديات عنايت دارد، به تعبير كتاب
«ولايت فقيه»: دين الهى به كمال خود رسيده و مورد رضايت خداوند قرار گرفته است؛
چنانچه قرآن مىفرمايد اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت
عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا[1]؛ دينى كه بيان كنندهى همهى لوازم سعادت انسان در زندگى فردى و
اجتماعى اوست: تبيان لكل شىء[2] رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم در حجة الوداع فرمودند: يا
ايها الناس و الله ما من شىء يقريكم الى الجنة و يباعدكم من النار الّا و قد
امرتكم به و ما من شىء يقربكم الى النار و يباعدكم عن الجنة الّا و قد نهيتكم
عنه[3]؛ قسم به
خداوندى كه هيچچيز نيست كه شما را به بهشت