نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 207
برخوردارند، اما اعمال ولايت جز براى يكى از
آنان جايز نيست.
سوم: همه فقيهان واجد شرايط (به نحو عام استغراقى*) ولايت انتصابى
دارند، اما اعمال ولايت هريك. منوط به موافقت ديگران است.
چهارم: مجموع فقيهان واجد شرايط (به نحو عام مجموعى*) منصوب به
ولايتند.
بر اين اساس، همگى به منزله امام واحدى هستند و اتفاق نظر آنان در
اعمال ولايت لازم است (نتيجهّ عملى صورت سوم و چهارم يكى است).
پنجم: از ميان فقيهان واجد شرايط، تنها يك نفر منصوب به ولايت است.[1] همه احتمالات پنجگانه نصب، قابل
خدشه است:
اشكال صورت اول: با توجه به اختلاف نظر فقها در استنباط احكام و
تشخيص موضوعا و به ويژه در امور مهمى نظير جنگ و صلح و ... چنين نصبى مستلزم وقوع
هرجومرج در جامعه مىباشد و بر شارع حكيم، انجام آن قبيح است.
اشكال صورت دوم: متصدى ولايت از ميان فقيهان با چه معيارى و از چه
طريقى تعيين مىگردد؟ اگر طريقى براى آن وجود نداشته باشد نصب ولايت لغو خواهد بود
و اگر طريق آن به وسيله انتخاب امت يا اهل حل و عقد و يا خصوص فقها باشد، ديگر
نصبى وجود نخواهد داشت.
اشكال صورت سوم و چهارم: اين دو صورت مخالف سيره عقلا و متشرعه است و
كسى قائل به آن نيست.
اشكال صورت پنجم: نحوه نصب يك فرد از ميان فقها، نامعلوم و نتيجه آن،
لغو بودن جعل ولايت خواهد بود.[2] نتيجه:
درصورتىكه در مقام ثبوت*، انتصاب ولى فقيه امكانپذير نباشد نوبت
[1] - حسينعلى منتظرى، همان، ص 409- 410. به جهت سهولت
در ضبط احتمالات پنجگانه، در ترتيب آنها تغيير صورت گرفته است.
[2] - همان، ص 410- 415. نقد« عدم امكان نصب در مقام
ثبوت» در پايان اين فصل ذكر خواهد شد.
نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 207