نام کتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) نویسنده : گروهى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 135
كنندهاست و به گونهاى در حيات دين نقش دارد
كه گماردن جانشين براى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله رسالت را كامل و تمام مىكند:
اگر پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله خليفه تعيين نكند، فما بلّغت رسالته[1] رسالت خويش را به پايان نرسانده است. ضرورت اجراى احكام و ضرورت قوه
مجريه و اهميت آن در تحقق رسالت و ايجاد نظام عادلانهاى كه مايه خوشبختى بشر است
سبب شده كه تعيين جانشين، مرادف اتمام رسالت باشد.[2]
پس، ماهيت و ساختار قانونهاى اسلام، اقتضا مىكند كه پيامبر صلّى اللّه عليه و
اله حكومت و امامت جامعه را عهدهدار باشد، تا از راه آن، بتواند خواستهها و
آموزههاى وحى را پياده كند.
گماردن جانشين
پيامبر صلّى اللّه عليه و اله براى كدام امر دين جانشين لازم دارد؟
به راستى اگر شأن و وظيفه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله تنها دريافت
و ابلاغ وحى باشد، چه نيازى به جانشين است؟
مگر وحى با رحلت آن حضرت پايان نيافت؟
از سوى ديگر، امامان شيعه و جانشينان به حق پيامبر صلّى اللّه عليه و
اله، و نه هيچيك از خلفاى اهل سنت، در دريافت و ابلاغ وحى جانشين پيامبر نبودند.
پس پيامبر صلّى اللّه عليه و اله براى چه منظورى جانشين گمارد (به اعتقاد شيعه)؟ و
خلفا در چه