نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 53
پيوند مهدويت با فلسفه تاريخ از ديدگاه قرآن، نياز به پژوهش و
تحقيقى نظاممند و سلسلهوار داريم كه در دو قسمت ارائه مىشود:
قسمت نخست. فلسفه تاريخ از ديدگاه شيعه (فلسفه متعالى تاريخ)
قسمت دوّم. آينده جهان از ديدگاه قرآن و روايات
3- 1. فلسفه تاريخ از ديدگاه شيعه:
پيشتر گذشت كه براى پيشبينى حركت تاريخ، ديدگاهها و چشماندازهاى
مختلفى وجود دارد؛ مانند: پيشگويى و پيشبينى كاهنانه، مديريتى، علمى (تجربى)،
فلسفى و وحيانى. به نظر مىرسد كاملترين و دقيقترين ديدگاه را مىتوان ذيل گزينه
«فلسفه متعالى تاريخ» ارائه داد. بر اين اساس يافتههاى تجربى و فلسفى، به كمك
تحليلهاى وحيانى و دينى مىآيد و سير حركت تاريخ را به روشنى بيان مىكند. فلسفه
متعالى تاريخ را مىتوان باتوجه به انگارههاى زير تبيين نمود:
3- 1- 1. حركت به سوى كمال
مهمترين انگاره درباره «تاريخ آينده»، حركت و سير انسان و جامعه
بشرى- با طى فرازونشيبهايى- بهسوى كمال و اوج گرفتن است. سرنوشتباورى بهمعناى
باور به فرجامى متكامل و متعالى است. اوج كمال انسانى، عبارت است از كمال عقلى،
خلقى و اجتماعى. بر اين اساس راهبرى و راهنمايى بشر به سوى تكامل، برعهده
انسانهاى كامل (پيامبران و اوصياى آنان) نهاده شده است تا به بهترين و
پسنديدهترين صورت، بشر را به مرحله كمال و تعالى سوق دهند. البته كمال مطلوب و
نهايى انسان در باشكوهترين برهه تاريخى (ظهور منجى موعود) به دست خواهد آمد.
سرنوشت و فرجام نهايى انسان، تكامل همهجانبه است؛ يعنى، تكامل در
رابطهاش با طبيعت، آگاهى، قدرت، آزادى، عواطف، احساسات، انساندوستى و در نهايت
معنويت. از ديدگاه علّامه طباطبايى، اين حركت و تكامل براساس قانون هدايت عمومى
صورت مىگيرد. به موجب قانون هدايت عمومى- كه در همه انواع آفرينش جارى
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 53