ب. ارائه اسلام اصيل: در عصر «پيشاظهور»، چالشها و مشكلاتى فراروى
دين قرار دارد:
يكم. احكام و معارف فراوانى از مجموعه فرهنگ اسلام، در گذشته به عللى
(مانند پايين بودن سطح فرهنگ مردم و يا نبود زمينه آن) بيان نشده است.
دوّم. تعاليم و احكامى از قرآن و اسلام فراموش شده و از يادها رفته
است و براى مسلمانان ناآشنا است.
سوّم. اصول و احكام فراوانى دچار تحريف و دگرگونى معنوى يا موضوعى
گشته است و امام آنها را مطابق اسلام اصيل ديگر باره مطرح مىكند ...
بر اين اساس در روايات آمده است: «هنگامىكه قائم عليه السّلام قيام
مىكند، امرى جديد مىآورد؛ چنانكه رسول خدا صلى اللّه عليه و اله در آغاز اسلام
به امرى جديد دعوت كرد»[2] و نيز:
«هنگامىكه قائم خروج مىكند، امر تازه، كتاب تازه، روش تازه و داورى
تازه با خود مىآورد ...».[3]
روشن است كه كتاب تازه، بهمعناى آوردن قرآن ديگر نيست؛ بلكه آن حضرت
اهداف و برنامههاى اصيل قرآن را بيان خواهد كرد و تفسير واقعى آيات را بيان خواهد
نمود.
ج. بسط و گسترش دستورات دينى: ارتقاى سطح معارف دينى و آشنايى بيشتر
و بهتر دينداران با احكام و حقايق راستين دين، يكى از برنامههاى تبليغى امام مهدى
(عج) است: « [مهدى] زمين را از عدل و داد و برهان و دانش و نور [هدايت] آكنده
مىكند تا
[1].« تشرق الارض بنور ربّها و لا تبقى في الارض
بقعة عبد فيها غير اللّه عز و جل الا عبد اللّه و يكون الدين كلّه للّه و لو كره
المشركون»: محمّد بن على شيخ صدوق، كمال الدين، ج 2، ص 345؛ محمّد باقر مجلسى،
بحار الأنوار، ج 51، ص 146، ح 15.
[2].« إذا قام القائم عليه السّلام جاء بامر جديد
كما دعا رسول اللّه صلى اللّه عليه و اله في بدو الإسلام الى امر جديد»: محمّد بن
محمد شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 384؛ على بن عيسى اربلى، كشف الغمه، ج 2، ص 465.
[3].« إذا خرج[ القائم] يقوم بأمر جديد و كتاب
جديد و سنة جديدة و قضاء جديد ...»: محمّد بن ابراهيم نعمانى، الغيبة، ص 235، ح 22
و ص 255، ح 3؛ محمّد بن حسن حرّ عاملى، اثبات الهداة، ج 3، ص 540.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 326