به همين جهت تأكيد اين پژوهش بر آن است كه در عصر ظهور و دوران حاضر،
تنها «دولت اخلاقى» موردنياز و فايدهبخش است؛ دولتى كه كار ويژه اصلى آن تأمين
كمال مطلوب انسانى و رشد و بالندگى فضايل اخلاقى- در تمامى شؤون زندگى- است.
جامعهاى كه به شدّت دچار انحراف، فساد، حيرت و سرگردانى، پوچى و
بىهدفى است و بيشتر اعضاى آن، داراى فساد عقيده، عمل و اخلاق هستند؛ نياز به
دولتى دارد كه در رأس آن انسان كامل قرار گرفته و در صدد تكميل مكارم اخلاقى و از
بين بردن آلودگىها و فسادها است. در اين عصر، ديگر دولتهاى متزاحم و تجاوزگر
وجود ندارد و كار ويژههاى سياسى دولت واحد تغيير مىيابد و امام معصوم رهبرى آن
را عهدهدار مىشود.
آيت اللّه جوادى آملى در تحليل اين انگاره چنين بيان مىكند:
«كار اصلى امام زمان (عج) اين نيست كه جهان را از عدل و داد پر
مىكند. كار اصلى او زنده كردن جامعه است. وجود امام زمان (عج) عامل حيات است. او
جامعه مرده را زنده مىكند؛ بعد به عدل و داد فرا مىخواند. جامعه زنده مشتاق عدل
و داد است. برخى از انسانها به حسب ظاهر انسان و در باطن مردهاند (مردههاى
متحرك). صورت آنان مطابق سيرتشان نيست. امام عليه السّلام صورتها را مطابق سيرت
مىكند. بعد از آنكه سيرت را انسانى و واقعى كرد، جامعه ظاهرا و باطنا انسانى
مىشود. سپس به عدل و داد فرا مىخواند و جامعه زنده، تشنه عدل و داد مىشود.
كار اصلى او احياگرى است. همانگونه كه رسول خدا صلى اللّه عليه و
اله جامعه مرده را زنده كرد، حضرت ولى عصر (عج) نيز جامعه مرده را زنده مىكند و
براى احياى آن، معارف و حقايق و طهارت حقيقى را اعطا مىكند
يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ. جامعهاى زنده است كه كتاب
الهى، حكمت الهى و طهارت الهى را بداند و بيابد. پيامبر صلى اللّه عليه و اله بعد
از اينكه تزكيه و
[1]. ر. ك: مختار امينيان، مبانى اخلاق اسلامى،(
قم: بوستان كتاب، 1381)، صص 13- 18؛ جعفر سبحانى، نظام اخلاقى اسلام،( قم: مركز
انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، 1377)، ص 18.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 236