نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 237
تعليم فردى را مطرح كرد، به تزكيه و تعليم جمعى پرداخت و [به
درمان] كينهجويى، حقد، حسادت و ... پرداخت. آنكه عداوت را تبديل به صلح مىكند،
كيمياگرى است (ولايت تكوينى) و تنها با نصيحت ممكن نيست. كار امام عصر (عج)، تبديل
عداوت به صداقت و ... است. بيشتر كارهاى امام زمان (عج) (تأمين امنيت، عدالت، رفاه
و ...) فرعى است و مهم، كار اصلى است و اين كار اصلى با كارهاى فرعى كامل مىشود
...».[1]
حميد مولانا نيز تحليل قابل توجهى در اين باره دارد: «منجىگرايى
دنياى سكولار و مدعيان نجات بشر، اهداف حكومتهاى دموكراسى را آزادى، امنيت، رفاه،
بهداشت، آموزش و كار اعلام مىكنند؛ ولى اهداف اسلام و مهدويت تنها شامل اينها
نيست؛ بلكه چيزى بالاتر است كه امروز در دموكراسىهاى دنيا و غرب از آن صحبتى به
ميان نمىآيد: هدايت انسان در تمامى ابعاد، بالا بردن انسان در ابعاد حس، فكر،
عقل، شفافيت و درك منزلت و كرامت انسانى و الهى از طريق قلب و دل. قلمرو و حكومت
اسلام تابع زمان و مكان نيست و انسان در هستى و كل نظام جهانى مطرح است».[2]
پنج. دلايل و شواهد دولت اخلاقى
پس از آنكه امام مهدى عليه السّلام دولت خود را تأسيس كرد و حكومت بر
جهان را در دست گرفت؛ عملكردى كامل، چند جانبه و اخلاق محور ارائه خواهد داد. بر
اين اساس نظام سياسى و دولت امام مهدى (عج) دولتى، كارآمد و متكامل خواهد بود؛
كارآمدى بهعنوان بالفعل نمودن، بهرهبردارى كامل، سازمند، متعادل و متعالى از
تمامى استعدادها، امكانات و فرصتهاى اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى و كاهش يا از بين
بردن تعديّات و ضايعات.
چنين رويكردى، نه آرمانى است و نه غيرقابل دسترس؛ بلكه طرحى عملى و
قابل دسترس و اجرا است؛ زيرا در عصر ظهور، موانع و مشكلات (ستيزهجويى، جنگ،
[1]. سخنرانى در حسينيه امام خمينى، قم: نيمه
شعبان 1383.