جواب داد:
اى پسر برادرم! اين اختلافها به سبب اشتباه كاتبان است؛ آنها در نوشتن اشتباه
كردهاند.[1]
امّا
قول خداوند متعال: «المقيمين»، بنابر عطف «المقيمون» مىباشد؛ چنانكه در قرائت
حسن و مالك بن دينار آمده است، امّا چيزىكه در مصاحف و قرائت ابى و جمهور
آمدهاست: «المقيمين» مىباشد.
سيبويه
گفته است:
بنابر
مدح، منصوب شده است؛ يعنى قصد مىكنم مقيمينرا.[2]
و
شواهد و مثالهايى را از كلام عرب براى اثبات ادّعاى خود ذكر كرده است.
آلوسى
گفته است:
به
ادّعاى كسانى كه اين را به عنوان لحن در قرآن دانستهاند و قرائت درسترا
المقيمون مىدانند، توجّهى نمى شود؛ چون شكّى دراين نيستكه اين نظم به صورت
متواتر نقل شده است و به هيچ وجه جايز نيست كه بگوييم لحن واقع شده است.[3]
و
امّا قول خداى متعال: و الصابئون، مرفوع و
معطوف به محلّ اسم إنَّ مىباشد. فرّاء مىگويد: