نوشته بود و
تمام اين مصاحف با هم اختلاف نداشتهاند مگر در مواردى از قرائتها و تلاوت، نه در
رسمالخط و اين اختلافات را لحن نمىگويند.[1]
چيزى
كه شك و ترديد را نسبت به اين روايت و امثال آن زياد مىكند، اين استكه اين روايت
از عكرمه نقل شده است و او از سران گمراهان و با خوارج هم عقيده بوده است. در
دروغگويى و تهمت زدن، به او مثال مىزدند و بزرگانى از قبيل: ابن عمر، مجاهد، عطا،
ابن سيرين، مالك بن انس، شافعى، سعيد بن مسيّب و يحيى بن سعيد، او را دروغگو و
غيرقابل اطمينان دانستهاند. مسلم از او اعراض كرده ومالك، روايت از او را حرام
دانسته است![2]
2-
از ابن عبّاس روايت شده است كه:
«قول
خداوند متعال: حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا[3]،
حتّى تستأذنوا بودهاست و كاتب به اشتباه تستأنسوا نوشته است.[4]
و
منظور از «استئناس» در اين جا «استعلام» است؛ يعنى تا به كسىكه در خانه است،
اعلام ورود كنند.