3-
دركافى از جابر، از امام باقر (ع) روايت شده است كه آيه در اصل چنين بوده است:
... وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا يُوعَظُونَ بِهِ- في علي- لَكَانَ خَيْرًا ...[3].
براى
اسقاط اين روايات از درجه اعتبار، همين بس كه علّامه مجلسى در مرآة العقول آنها را
ضعيف و بىاعتبار دانسته است و بعد از آن كه ملّا محسن فيض كاشانى به عدم صحّت اين
روايات، اصرار كرده است، نيازى نيست كه أسناد يكايك اين روايات را مورد بررسى قرار
دهيم.[4])
مرحوم
خوئى مىنويسد:
بعضى
از مطالبى كه ادّعاى تنزيلآنها شدهاست، از قبيل تفسير قرآن مىباشند و از خودِ
قرآن نيستند؛ بنابراين بايد رواياتىكه قايل به وجود اسامى ائمّه (عليهم السلام)
در قرآن هستند را از قبيل تفسير دانست نه تنزيل و اگر اين حمل درست نباشد، بايد
اين روايات را كنار گذاشت؛ چون مخالف كتاب و سنّت و ادلّه نفى تحريف هستند.[5]