روشن است كه
مراد از «تحريف» در اين جا، حمل آيات بر غيرمعانى آن و دور كردن آن از مقاصد
اصلىاش با تأويلهاى باطل و توجيههاى فاسد، بدون ارائه دليل قاطع يا حجّت واضح،
يا برهان ساطع مىباشد و مكاتبه امام (ع) با سعدالخير دلالت بر اين دارد كه مقصود
از «تحريف»، تأويلهاى باطل و بازيچه قرار دادن معانى قرآن است. آن حضرت (ع)
مىنويسد:
وكانمن
نبذهم الكتاب أنْ أقاموا حروفه، و حرفوا حدوده فهم يروونه و لا يَرْعونَه ...[1].
از
خيانتهاى آنان به كتاب خدا اين بوده است كه حروف آن را حفظ كرده و برپا داشتند، ولى
حدود آن را تحريف كردند. آنان كتاب خدا را روايت مىكنند، امّا دستورات و احكام آن
را رعايت نمىكنند.
دسته
دوّم: رواياتى كه مىگويد: بعضى از آيات، شامل اسامى ائمّه (عليهم السلام) بوده و
اين اسامى حذف شده است: