إنْ
هذانِ لساحرانِ، همانند اين قول
است: إن زيدٌ لمنطلقٌ. در اين جا لام فارقه آمده است تا بين إنْ نافيه و إنْ
مخفّفه از ثقليه فرق بگذارد.[1]
بنابراين،
هيچ اشكالى بر اين آيه وارد نيست و هيچ اشتباهى به وسيله كاتبان رخ نداده است.
فخر
رازى مىنويسد:
از
آنجا كه نقل اين قرائت، همانند نقل تمام قرآن، متواتر و مشهور است، اگر قايل به
غلط بودن آن بشويم، اين حكم به تمام قرآن سرايت مىكند و در نتيجه تمام قرآن
متواتر، محلّ ايراد واقع مىشود و اين باطل است.[2]
قسم
سوّم: رواياتى كه بر زياده دلالت مىكنند.
1-
از عبدالرحمن بن يزيد روايت شده است:
عبدالله
بن مسعود، معوذتين را از مصحف خود حذف مىكرد و مىگفت: اين دو، جزء قرآن نيستند.[3]