با
توجه به احاديث منقول در متون اهل سنت و گفتار آنها در خصوص احاديث بخارى و مسلم
(كه اگر حديثى در مسلم و يا بخارى وارد شد دال بر آن است كه آن حديث متفق عليه است
و مىتوان بدان عمل نمود زيرا كه روايت صحيح است) ديگر بهانهاى براى شبهه افكنى
باقى نمىماند.
روشن
است كه علاقه زياد و عشق و محبت به اين كار فرمان مىدهد و اين نوعى احترام و
بزرگداشت است و مردم به تناسب شوقشان حالات متفاوتى دارند. بعضىها وقتى قبر را
مىبينند، بىاختيار به سمت آن مىشتابند، برخى هم با تاخير و درنگ رفتار مىكنند.
مسئله
عزادارى
عزادارى
شيعه براى اولياى خدا كه ائمه اثنى عشر عليهم السلام و اولادشان مىباشند سنّتى
حسنه است كه خود رسول خدا صلى الله عليه و آله بر جاى گذاشت و اهل سنت در متون خود
بدان اعتراف دارند:
عايشه
نقل مىكند كه:
حضرت
سيدالشهداء امام حسين عليه السلام هنگامى بر رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد
[1]. صحيح مسلم، ج 1، ص 151؛ ج 3، ص 65؛ تاريخ
بغداد، خطيب بغدادى، ج 1، ص 146؛ تاريخ الشام، ابن عساكر، ج 6، ص 108؛ المنتظم،
ابن جوزى، ج 5، ص 99؛ سنن ابن داود، ج 2، ص 72؛ صحيح بخارى، ج 2، ص 247.
نام کتاب : شعائر حسينى نویسنده : تبريزى، جعفر جلد : 1 صفحه : 65