[1382] م- كسى كه احرام حج بست و بواسطه مرض نتوانست برود براى عرفات و مشعر،
بايد هدى كند و به احتياط واجب هدى يا پول آن را بايد بفرستد به منى كه در آنجا
ذبح كنند و مواعده كنند كه روز عيد ذبح شود و در آن وقت تقصير كند، پس هرچه بر او
حرام شده بود حلال مىشود مگر زن.[1]
[1383] م- كسى كه حج واجب به عهده او
است و به واسطه مرض محصور شد، زن بر او حلال نمىشود مگر آنكه خودش بيايد و اعمال
حج را بجا بياورد و طواف نساء بكند[2]، ولى اگر عاجز شد از آمدن،
بعيد نيست كفايت عمل نايب براى تحليل زن بر او. و اما كسى كه حج او استحبابى بوده،
بعيد نيست كفايت طواف نايب از او، وليكن احتياط آن است كه در صورت امكان خودش
برود.
[1384] م- اگر كسى كه با او قرار داده
بود ذبح كند، ذبح نكرده بود و شخص مُحرم در روز موعود محلّ شد و با زن هم نزديكى
كرد، معصيت نكرده و كفاره هم ندارد، ليكن بايد باز هدى يا پول را بفرستد و مواعده
كند و بايد از زن اجتناب كند و احتياط واجب آن است كه از وقتى كه معلوم شد عمل
نشده، اجتناب كند گرچه محتمل است كه وجوب اجتناب از وقتى باشد كه شخص را مىفرستد
براى ذبح.
[1385] م- تحقّق محصور بودن، مثل تحقق
مصدود بودن است كه گذشت.
[1386] م- اگر مريض بعد از آنكه هدى
يا پولش را فرستاد حالش خوب