بجا آورد و منع نمودند از برگشتن به منى
براى بيتوته و اعمال ايام تشريق[1]، مصدود بودن تحقق پيدا
نمىكند و حج او صحيح است و بايد نايب بگيرد براى اعمال در اين سال و اگر نشد سال
ديگر.
[1379] م- كسى كه مصدود شد از آمدن به
مكّه يا از اتمام اعمال يا از بجا آوردن اعمالى كه به ترك آنها، حتى به غير عمد،
حج باطل مىشود و به دستورى كه گفته شد از احرام خارج شد، اگر حج بر او مستقر شده
بوده يا آنكه در سال ديگر مستطيع است و حج واجب را بجا نياورده، بايد بعد از رفع
منع، دوباره به حج برود و اعمالى كه نموده كافى از حَجةالاسلام نيست.
[1380] م- كسى كه مصدود است اگر اميد
برطرف شدن مانع را داشته باشد بلكه گمان آن را هم داشته باشد مىتواند به دستورى
كه گفته شد از احرام خارج شود.
[1381] م- كسى كه احرام عمره بست و
بواسطه مرض نتوانست برود به مكّه، اگر بخواهد مُحلّ شود بايد هدى كند و به احتياط
واجب هدى يا پول آن را بفرستد به وسيله امينى به مكّه و با او قرارداد كند كه در
چه روز و چه ساعتى آن را در مكّه ذبح كند و وقتى كه روز و ساعت موعود رسيد تقصير
كند. پس از آن، هرچه بر او حرام شده بود حلال مىشود مگر زن[2]،
و احتياط آن است كه در ذبح، قصد تحليل منوب عنه كند.
[1]- و يا تنها ممنوع از
انجام مناسك منى شده است و از طواف و سعى ممنوع نشده است.
[2]- در محصور أقوى حلال
شدن زن است پس از اين كه موعد هديى كه در مكه براىقربانى فرستاده است برسد.