معناى
اعجاز قرآن آنست كه بشر از آوردن نظير آن عاجز و ناتوان است.
قرآن
مجيد در چند مورد به آن تحدى كرده و فرموده است كه انسان از آوردن مثل من عاجز است
و من كلام خدايم، پس به پيامبر خدا ايمان آوريد.
در
مقابل اين اعلان تحدى قرآن، همه فصحاى عرب خصوصا عرب هاى مسيحى درين پانزده قرن
زبون و عاجز ماندهاند و كسى نتوانسته مانند يك سوره كوچك قرآن سورهاى بياورد.
جهات
اعجاز قرآن به نظر رشيد رضا، در تفسير المنار (در ذيل آيه 23 بقره) امور زير است:
1-
اشتمال قرآن بر نظم و وزن عجيب و اسلوبى كه غير از اسلوب بلغاء و فصحا است، اسلوبى
كه در آن زمان معمول نبود و كاملا بديع و بىسابقه است.
2-
بلاغت قرآن، كه بلاغت و فصاحت سخنسرايان هيچوقت، به بلاغت آن نرسيد (قرآن با
بلاغتى القاى مطلب مىكند كه ديگران چنين نتوانند). و احدى از اهل بيان در آن
ترديد نكرده است.
3-
اشتمال قرآن بر اخبار غيبى نيست به گذشتهگان و آيندگان