نام کتاب : قوانين زندگانى انسان در قرآن نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 210
مطلب قابل توجه:
از
آيات قرآن مجيد بدست مى آيد كه حضرت موسى شريعت خود را تنها براى فرزندان يعقوب
(بنى اسرائيل) آورد و براى هدايت آنان و خلاصى آنان از حكومت استبدادى و ظالمانه
فرعون و قبطيان مبعوث شد و شريعت عيسى (ع) هم ظاهراً براى بنى اسرائيل بوده كه آيه
مباركه 49 و 50 سوره آل عمران و غيره بر آن دلالت دارد. لذا ممكن است بگوييم كه
دين حضرت ابراهيم در بين بنى اسماعيل كاملًا باقى بوده و پيامبر هم موقع بعثت به
همان دين عمل مى كرده است.
يك
حديث:
وفى
صحيح الاحول قال: سألت ابا جعفر (ع) عنالرسول والنبى و المحدث ... و اما النبى
فهو الذى يرى فى منامه نحو رؤيا ابراهيم و نحو ما كان رأى رسول الله (ص) من أسباب
النبوة قبل الوحى اتاه جبرئيل من عندالله بالرسالة و كان محمد (ص) حين جمع له
النبوة وجائته الرسالة من عندالله ...[1]
از
اين روايت بدست مى آيد كه حضرت پيامبر در چهل سالگى برسالت مبعوث شده و قبل از آن
نبى بوده ولى مقدار دوره نبوت بى رسالت او معلوم نيست كه چند سال بوده و در دوره
نبوت خالص او نيز در اينكه براى او در باره اعمال شخصيش وحى مى شده يا اينكه مطابق
قاعده كه هر نبى و حتى هر رسول
[1] . اصول كافى ج 1، 176 باب الفرق بين النبى و الرسول
و المحدث. در اعتبار سند نوعى تردد وجود دارد اولًا از اين جهت كه احول از امام
سجاد تا امام كاظم روايت كند و ثانياً در روايت ابن محبوب از احول مانند روايت او
از ثمالى و روايت على بن الحكم از ثمالى والله اعلم.
نام کتاب : قوانين زندگانى انسان در قرآن نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 210