نام کتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت نویسنده : ناشناخته جلد : 1 صفحه : 51
4- من
زارنى بعد موتى فكانما زارنى فى حياتى (وفاء الوفاء، ج 4، ص 1347). هر كس مرا پس
از وفاتم زيارت كند گويا مرا در حياتم زيارت كرده است، يعنى مرگ از تأثير روحى من
كاسته نمىتواند.
5-
توسل خاتم المرسلين به خود و انبياى گذشته در قبر فاطمه بنت اسد (سلام الله عليها)
كه مدرك آن مىآيد.
6-
توسل به خاتم النبيين (ص) كه مدارك آن نيز مىآيد و اگر ارواح آنان بىتأثير
مىبود توسل لغو بود.
بنا
بر اين ارواح انبيا به اذن و فضل پروردگار داراى تأثيرات هستند و توانايى شفاعت و
واسطه قرار گرفتن اخذ فيض را از خداوند براى مؤمنين دارند و طلب كردن مؤمنين از
ارواح مباركهى آنان خارج از مقدور آنان نيست و به اعتقاد و اعتراف خود محمد بن
عبد الوهاب چنين استغاثه و استشفاعى شرك نبوده حتى حرام هم نيست و جايز است، و از
اين جا ظاهر مىشود كه توسل به پارهاى از فرشتگان نيز براى آمرزش گناهان جايز
است.
خداوند
در قرآن مىفرمايد: الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ
حَوْلَهُ ... وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ
شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَكَ
وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِيمِ. رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي
وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ
... وَ قِهِمُ السَّيِّئاتِ (غافر: 7- 9). ملائكه حاملين عرش و
اطرافيان آن براى مؤمنين استغفار مىكنند (مىگويند) بيامرز آنانىكه توبه
كردهاند و پيروى راه تو را نمودهاند و آنان را در بهشتهاى عدنىكه وعده
فرمودهاى داخل نما و پدران و زنان و اولاد آنان را كه صلاحيت دارند و آنان را از
بديها حفظ كن.
وَ
الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي
الْأَرْضِ ... (الشورى: 5)؛ بارى خداوند به اين ملايكه اين قدرت را داده است پس
جايز است كه از آنان طلب كنيم كه پيش خداوند براى ما استغفار كنند و براى ما دخول
جنت را بخواهند و اينكه خدا ما را از بدىها دور گرداند.
نام کتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت نویسنده : ناشناخته جلد : 1 صفحه : 51