responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 68

نقاب بسته از تخت فرود آمده او را در ربود و بر سر دست آورده بر زمين نهاد و گفت اى كنعانيان شما بزور خود مغرور و بقوة خود معجب شديد مى‌پنداريد كه مهم شما بزور خود از پيش ميرود چون ايشان ديدند كه مهم بزور از پيش نميرود از در زارى و تضرع درآمدند قالُوا يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ گفتند اى عزيز إِنَّ لَهُ‌ بدرستى كه بنيامين را أَباً پدريست‌ شَيْخاً كَبِيراً كه پير و بزرگ سالست و عظيم قدر و بعد از هلاك پسر خود يوسف بدو انس و الفت دارد فَخُذْ أَحَدَنا پس فراگير يكى از ما را به بندگى‌ مَكانَهُ‌ بجاى او و او را رها كن‌ إِنَّا نَراكَ‌ بدرستى كه ما مى‌بينيم ترا مِنَ الْمُحْسِنِينَ‌ از نيكوكاران نسبت بما پس احسان خود را باتمام رسان فما الاحسان الا بالتمام و يا عادت تو احسان كردنست پس عادت خود تغيير مفرما قالَ مَعاذَ اللَّهِ‌ گفت يوسف كه پناه ميگيرم بخدا پناه گرفتنى‌ أَنْ نَأْخُذَ از آنكه بگيريم‌ إِلَّا مَنْ وَجَدْنا مگر آن را كه يافته‌ايم‌ مَتاعَنا عِنْدَهُ‌ متاع خود را نزد او و اگر بجاى او ديگرى را بگرييم‌ إِنَّا إِذاً بدرستى كه باشيم آن هنگام‌ لَظالِمُونَ‌ هر آينه ستم كاران درم ذهب شما چه بفتوى شما اخذ غير در مقام كسى ظلم است‌

فَلَمَّا اسْتَيْأَسُوا پس آن وقت كه نوميد شدند مِنْهُ‌ از يوسف و دانستند كه برادر را بايشان نميدهد خَلَصُوا نَجِيًّا بيك كناره شدند در حالتى كه رازگويان بودند و از هر گونه تدبير كنندگان بدانكه استيأسوا بمعنى يئسوا است و زيادتى سين و تا جهت مبالغه است و نجيا حالتست بمعنى يناجين و توحيدان بجهت آنست كه مصدر است و يا بر وزن او است كقولهم هم صديق و از جمله اسرار ايشان بيكديگر در خلوت اين بود قالَ كَبِيرُهُمْ‌ گفت بزرگ ايشان در سن يعنى روبيل يا در خرد يعنى يهودا و على بن ابراهيم گفته كه لاوى بود گفت كه‌ أَ لَمْ تَعْلَمُوا آيا نميدانيد شما أَنَّ أَباكُمْ‌ آن را كه پدر شما قَدْ أَخَذَ عَلَيْكُمْ‌ بتحقيق كه فرا گرفته است از شما مَوْثِقاً عهدى و پيمانى محكم‌ مِنَ اللَّهِ‌ از خداى يعنى سوگند خورده‌ايد بخدا و عهد كرده‌ايد كه محافظة ابن يامين كنيد و يا سوگند خورده‌ايد بمحمد (ص) كه پيغمبر آخر الزمانست كه شما درباره وى غدر نكنيد اكنون اينصورت واقع شده‌ وَ مِنْ قَبْلُ ما فَرَّطْتُمْ‌ و پيش از اين تقصير كرديد فِي يُوسُفَ‌ در شان يوسف ما مزيده است يا مصدريه و چون صورتحال بر اين منوالست‌ فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ‌ پس من جداى نميشوم از زمين مصر يعنى از اينشهر بيرون‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست