نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 430
من النار بعد ما صاروا جميعا فحما
يعنى گروهى را از دوزخ بيرون آورند پس از آنكه ايشان از سوختگى انگشت
شده باشند ابو سعيد اشاره كرد بگوش خود و گفت سمعت رسول اللَّه (ص) و الا صمتا
شنيدم از رسول خدا (ص) و الا هر دو گوش من كر باد كه خلايق در قيامت بر طبقات
مختلفه باشند بعضى بىحساب ببهشت روند و آنها پيغمبران باشند و ديگران را حساب
كنند پس اگر حسنات بعضى بيش از سيئات باشد آنها را نيز به بهشت برند و اگر حسنات و
سيئات مقابل هم باشند حقتعالى بر ايشان نيز رحمت كند و عفو نمايد و ببهشت برد يا
آنكه من شفاعت ايشان كنم يا ديگرى از اهل شفاعت و اگر اين هر دو هيچ نبود ايشان را
در دوزخ برند و بمقدار سيئات عقوبت بكنند و آن گاه بهشتشان برند و چون اراده الهى
تعلق گيرد بآنكه ايشان از دوزخ بيرون آيند بمالك امر كند تا هواى دوزخ را صافى كند
و از كدورات دود پاك كند منافقان از درك اسفل نگاه كنند مؤمنان را بهبينند بر
سبيل طعنه ايشان را گويند
ا لستم مؤمنين ا لستم مصلين ا لستم صائمين
نه شما ايمان آورديد و نماز گذارديد و روزه داشتيد مؤمنان گويند بار
خدايا ما را از طعنه دشمنان طاقت طاق شده حق سبحانه جبرئيل را امر كند كه برو و
مؤمنان را از دوزخ بيرون آور و جبرئيل بيايد و جماعتى بسيار از دوزخ بيرون آرد
ديگر باره باره خطاب كند كه برو و هر كه در دل او مثقال ذره ايمان هست كه در جميع
عمر خود يك بار لا اله الا اللَّه گفته باشد وى را از آتش دوزخ برهان جبرئيل بيايد
و جميع مؤمنان را از دوزخ بيرون آورد و در آنجا نمانند مگر كافران پس مؤمنان را
بيارند بچشمه كه آن را عين الحياة گويند و ايشان را گويند كه در اين چشمه خود را
بشوئيد ايشان چون در آن چشمه در آيند همه سياهى و تباهى از اعضاى ايشان برود اما
نشانه در پيشانى ايشان بماند و در آن نوشته باشد كه (هم عتقاء اللَّه من النار)
اهل بهشت چون ايشان را ببينند گويند اينهايند كه از دوزخشان بيرون آوردهاند
حقتعالى آن نشانه را نيز ببرد تا مؤمنان خجل و منفعل نشوند از آن و در اخبار آمده
كه حق سبحانه هيچكس را از اهل ايمان ببهشت نبرد مگر كه او را اول مطلع نسازد بر
دوزخ و آنچه در او است از انواع عذاب و اصناف عقاب عارف شود بتماميت فضل الهى برو
و كمال لطف و احسان او سبحانه بر او و موجب مزيت سرور او شود بجنة و نعيم آن و
هيچكس را از اهل كفر و طغيان بدوزخ در دنيا مگر آنكه اول او را ببهشت مطلع گرداند
و انواع درجات عاليه و صنوف نعم آن را باو نمايد تا موجب حسرت و ندامت او شود و
سبب زيادتى عقوبت بعد از آن در صفت اهل كفر ميفرمايد كه
وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ و چون خوانده شود بر مشركان آياتُنا آيتهاى ما
بَيِّناتٍ در حالتى كه هويدا و روشناند يعنى مترتلات
الالفاظ و مبينات المعانى و يا واضحات الاعجاز و ملخصات المقاصد بحسب ذات چون
محكمات و به تبيين رسول چون متشابهات قالَ الَّذِينَ
كَفَرُوا گويند آنان كه نگرويدند
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 430