responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 42

گذاشته‌ام‌ مِلَّةَ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ‌ كيش گروهى را كه نميگروند بِاللَّهِ‌ به وحدانيت خدا وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ و ايشان بسراى آخرة هُمْ كافِرُونَ‌ ايشان ناگرويدگانند تكرار ضمير براى تاكيد كفر ايشانست بآخرت‌ وَ اتَّبَعْتُ‌ و پيروى كرده‌ام‌ مِلَّةَ آبائِي‌ دين پدران خود را إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ‌ اظهار آنكه از اهل بيت نبوتست جهت قصد زيادتى رغبت ايشانست باستماع كلام وى و قبول كردن سخن وى در آنچه گويد و لهذا قايل را جايز است كه تعريف خود كند تا مردمان علم بر تبهكاران او پيدا كرده اقتدا باو كنند در قول و فعل‌ ما كانَ لَنا روا نيست ما را كه پيغمبرانيم و نشايد ما را أَنْ نُشْرِكَ‌ آنكه انباز گيريم‌ بِاللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ بخدا چيزى را بلكه بطريق وحدانيت و او را پرستش ميكنم‌ ذلِكَ‌ اين توحيد مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنا از فضل خدايست بر ما كه بوحى ما را بآن آگاهى داده‌ وَ عَلَى النَّاسِ‌ و از فضل او است بر ساير آدميان كه انبيا را به ارشاد ايشان فرستاده‌ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ‌ و ليكن بيشتر مردمان كه پيغمبران بديشان آمده‌اند لا يَشْكُرُونَ‌ سپاسدارى نميكنند آن فضل و موهبت را و از آن اعراض ميكنند و بآن متنبه نميشوند و يا معنى آنست كه توحيد از فضل الهيست بر ما و ساير مردمان بنصب ادله عقليه و انزال آيات واضحه و ليكن بيشتر مردمان نظر بآن نميكنند و استدلال بآن نمينمايند تا بآن برسند هم چنان كه كسى كفران نعمت كند و باداء شكر گذارى آن نپردازد و بعد از بيان نبوت خود و اظهار معجزه بر وفق آن بر طريق موافقت ايشان را باسلام دعوت كرده فرمود كه‌ يا صاحِبَيِ السِّجْنِ‌ اى دو ياران زندان يعنى ساكنان آن‌ أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ‌ آيا خداوندان پراكنده كه شما داريد از زر و نقره و آهن و چوب و سنگ يا بتان متفرقه در مرتبه از اعلى و اوسط و ادنى‌ خَيْرٌ بهتر است‌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ يا خداى يگانه و يكتا در ذات و صفات‌ الْقَهَّارُ غالب بر مكنونات كه هيچكس با او مقاومت نتواند كرد استفهام براى تقرير است يعنى خداى بحق مستحق عبوديت است نه غير او كما قال‌

ما تَعْبُدُونَ‌ خطاب با هر دو زندانيانست و بهر كه بر دين ايشان بوده يعنى نميپرستيد شما اى مشركان‌ مِنْ دُونِهِ‌ بدون خداى‌ إِلَّا أَسْماءً مگر نامها يعنى چيزى چند را كه باعتبار اسامى بدون حجتى و برهانى‌ سَمَّيْتُمُوها نام نهاده‌ايد او را أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ‌ شما و پدران شما ميپرستيد چيزها را باعتبار اطلاق اسامى بر

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 42
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست