responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 349

آورده كه در بعضى اخبار ديگر آمده كه چون حقتعالى ابليس را از رحمت خود دور گردانيد از پهلوى چپ وى زوجه وى را كه اوه نام دارد بيافريد و او را بشمار ريگهاى بيابان فرزندانند و از اولاد او يكى مره است و ديگرى لاقيس و يكى ديگر دلهان و در عين المعانى آورده كه لاقيس موسوس طهارتست و دلهان موسوس صلاة و بعضى بر عكس گفته‌اند و احمد غزالى در اربعين آورده كه شيطان مانع نماز است و زنبور يكى از اولاد اوست كه صاحب اسواق است كه بدروغ گويى و كم‌فروشى و خيانت وسوسه ميكند و يكى ديگر عيور صاحب ارباب زنا است و صبر صاحب مصايب كه به ثبور و نوحه و شق و جيب و لطم خد امر مى‌كند و مسوط صاحب اراجيف است و راسم كه با خورنده طعامى ميباشد كه او بسم اللَّه نگفته باشد در خوردن با او شريك ميشود و مدهمش موكل علما است كه ايشان را بر هواى مختلفه مى دارد و اسم و او مانع مرد است كه بسراى رود و سلام كند و نام خدا برد در وقت طعام و شعبى گويد روزى حمالى آمد و ثقلى بر دوش بسته از من پرسيد كه ابليس زن دارد من گفتم كه در آن عرس حاضر نبودم ناگاه آيه‌ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ بخواطرم رسيد دانستم كه فرزند بيزن نباشد گفتم بلى زن و فرزندان دارد و هيچ آدمى نباشد مگر كه با او يكى از ايشان باشد كه او را اغوا كند ما أَشْهَدْتُهُمْ‌ حاضر نگردانيدم شيطان و اولاد او را خَلْقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌ بوقت آفرينش آسمان و زمين تا بايشان مشورت كنم يا مددكارى طلبم‌ وَ لا خَلْقَ أَنْفُسِهِمْ‌ و نه بوقت آفرينش نفسهاى ايشان اعتقاد جمعى اين بود كه جن بر علوم غيبى اطلاع دارند حقتعالى نفى ميكند اين را و ميگويد كه ايشان در آفرينش آسمان و زمين حاضر نبودند تا غيب آن را دانند و از آفرينش نفسهاى خود نيز بيخبرند پس چگونه ايشان را در عبادت انباز من ميگيريد و در انوار گفته كه حقتعالى باين آيه نفى احضار ابليس و ذرية او كرده در وقت آفريدن سماوات و ارض تا دلالت كند بر نفى اعتضاد او بايشان در آفريدن اشيا كما صرح به بقوله‌ وَ ما كُنْتُ‌ و نيستم من‌ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ‌ فرا گيرنده گمراه كنندگان كه ابليس و ذرية اويند عَضُداً در حالتى كه ياران و مددكاران من باشند يعنى در خالقيت بى‌نيازم از يار و مددكار پس اين نفى معتقد كسانيست كه شياطين را شريك خدا ميدانند و بجهة اين عبادت ايشان ميكنند و وضع مضلين در موضع ضمير بجهة ذم ايشانست و استبعاد اعتضاد بايشان و گويند ضمير اشهدتهم راجع بمشركان عربست يعنى كفار عربرا حاضر نگردانيده بودم در وقت آفريدن آسمان ها و زمينها و بعضى از ايشان را شاهد آفريدن بعضى ديگر نساخته بودم بلكه هيچكدام مخلوق‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 349
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست