responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 316

تلاوت كند لمعان آن نور به بيت المعمور رسد در ميان آن نور ملائكه صلوات بر او دهند تا كه بيدار شود سمرة بن جندب روايت كند از پيغمبر (ص) كه هر كه ده آيه از سورة الكهف بخواند فتنه دجال باو ضرر نرساند و هر كه همه سورة بخواند ببهشت در آيد و مرويست كه روزى حضرت رسالت صلعم فرمود كه آيا دلالت كنم شما را بر سوره كه در حين نزول آن هفتاد هزار فرشته تشييع آن ميكردند و عظم آن ما بين آسمان و زمين فرا گرفت گفتند بلى يا رسول اللَّه فرمود سورة اصحاب كهف هر كه آن را در روز جمعه بخواند هر عملى كه از اين جمعه تا جمعه ديگر كرده باشد حقتعالى آن را بيامرزد و سه روز ديگر زياده بر آن و نورى باو دهد كه تا بآسمان برسد و وى را از فتنه دجال نگه دارد واقدى باسناد خود از ابى دردا نقلكرده كه حضرت رسول (ص) فرموده كه هر كه ده آيه از اول سوره الكهف تلاوت كند و بعد از آن زمان دجال را دريابد ضررى از او بوى نرسد و هر كه خواتيم سورة الكهف را حفظ كند روز قيامت بر سر او نورى درخشان باشد و نيز باسناد خود از سعيد بن محمد مخزومى نقل كرده كه او از پدر خود و پدرش از جد او و او از پيغمبر (ص) روايت كرده كه هر كه در روز جمعه سورة الكهف را بخواند تا شش روز از فتنه دجال ايمن شود و اگر دجال بيرون آيد و او زنده باشد از ضرر او ايمن باشد و عياشى باسناد خود از حسن بن على حمزه و او از پدر خود و پدرش از ابى عبد اللَّه (ع) روايت كرده كه هر كه در شب جمعه سوره الكهف بخواند شهيد ميرد در روز قيامت حقتعالى او را با شهدا بعث كند و در موقف با شهدا باشد بدانكه حقتعالى چون ختم سوره بنى اسرائيل كرد بتحميد و توحيد و ذكر پيغمبر و قران و افتتاح اين سوره نيز بتحميد و توحيد و ذكر قران و پيغمبر كرده فرموده كه‌

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ همه ثنا و سپاس مر خدايراست‌ الَّذِي أَنْزَلَ‌ آن خدايى كه فرو فرستاده‌ عَلى‌ عَبْدِهِ‌ بر بنده خود يعنى محمد (ص) الْكِتابَ‌ قران را ترتب استحقاق حمد بر انزال قران تنبيه است بر آنكه قرآن اعظم نعمتهاى ملك منانست كه بر بندگان ارزانى داشته چه آن هادى آن چيز است كه متضمن كمال عباد است و داعى بآنچه سبب انتظام صلاح معاش و معاد است‌ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ‌ و نگردانيد مر آن را عِوَجاً چيزى از كجى باختلاف لفظ و تفاوت معنى يا عدول از حق بباطل‌ قَيِّماً منصوب است بفعل مقدر اى جعله قيما يعنى گردانيد آن را مستقيم و معتدل بى‌سمت افراط و صفت تفريط يا معتمد عليه و مرجع اليه يا قايم بمصالح عباد و يا نصب آن بر حاليت است و عامل در او انزال يعنى حقتعالى انزال قرآن كرد بر بنده خود در حالتى كه مستقيم بود بر حد اعتدال و در تأويلات كاشى مذكور است كه‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست