نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 234
صلوات اللَّه عليه و شمول آن بر طوايف خواص و عوام را معلوم و مفهوم
ميگردد إِنَّ رَبَّكَ بدرستى كه پروردگار تو هُوَ أَعْلَمُ
او داناتر است بِمَنْ ضَلَ بآنكس كه او گمراه شد عَنْ سَبِيلِهِ
از راه حق كه اسلام است وَ هُوَ أَعْلَمُ و او است داناتر بِالْمُهْتَدِينَ براه يافتگان يعنى اى محمد (ص) بر تو كه محمدى (ص) همين دعوت
و بلاغة احكام است و اما حصول هدايت و ضلال و مجازات بر آن بر تو نيست بلكه خداى
عالم است باهل ضلال و اهتداء و او مجازى ايشانست آوردهاند كه مشركان در جنگ احد
بسيارى را از مسلمانان بكشتند و همه را مثله كردند و شكمهاى بشكافتند مگر حنظله بن
الراهب را كه پدر او ابو عامر راهب يا ابو سفيان بود براى حرمت وى حنظله را مثله
نكردند مسلمانان گفتند اگر ما را دست دهد با ايشان بتر از اين كنيم و چنان مثله
كنيم كه در عرب هيچ كس نكرده باشد و در اينروز حمزة بن عبد المطلب را مثله كردند
شكمش بشكافتند هند بنت عتبه جگر او را در دهان نهاد تا بخورد در دهنش سنگ شد
بينداخت رسول را از اين خبر دادند فرمود حمزه نزد خدا گرامىتر از آنست كه بعضى از
او بآتش بسوزد چه حمزه از اهل بهشت است و هند از اهل دوزخ نخواست كه خون حمزه
باحشاء هند مختلط شود بعد از آن فرمود
رحم اللَّه حمزه
اگر خدا مرا ظفر دهد هفتاد كس را بعوض حمزه مثله كنم حقتعالى آيه
فرستاد وَ إِنْ عاقَبْتُمْ و اگر عقوبت كنيد
پاداش كسى كه با شما عقوبت كرده فَعاقِبُوا پس عقوبت كنيد بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ مانند آنكه عقوبت كرده شدهايد بِهِ بدان يعنى ايشان يكى را مثله كردهاند شما در برابر يكى مثله كنيد نه
هفتاد تن را وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ و اگر صبر كنيد و
از عقوبت ايشان در گذريد لَهُوَ هر
آينه آن صبر خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ بهتر است مر
صابران را از انتقام وضع مضمر مخبر است از مزيت ثنا و مثوبت بر صابران بعد از آن
تصريح ميكند بامر بصبر مر رسول را زيرا كه او اولى بمردمان است بآن بجهت زيادتى
علم او بخدا و وثوق او بر او و ميفرمايد وَ اصْبِرْ و شكيبا شود در آنچه در روز احد بتو رسيد
وَ ما صَبْرُكَ و نيست صبر تو
إِلَّا بِاللَّهِ مگر بتوفيق و تيسير خدا وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ و اندوهناك
مباش بر اعراض كافران از تو يا بر تسلط ايشان بر لشگر تو و يا بر مومنان و آنچه
بايشان رسيده از قتل و مثله وَ لا تَكُ فِي ضَيْقٍ و مباش در تنگدستى مِمَّا يَمْكُرُونَ از آنچه مىسگالند از بدى إِنَّ اللَّهَ بدرستى كه خدا بنصرت و معونت مَعَ الَّذِينَ
اتَّقَوْا با آنان است كه پرهيز كردند از شرك و معصيت وَ الَّذِينَ هُمْ
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 234