responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 233

ترسايان راست يعنى يكشنبه مكحول روايت كرده كه عمر خطاب را بر يهودى دينى بود و از او مطالبت ميكرد و ميگفت بخدايى كه محمد (ص) را بر همه آدميان برگزيده كه از تو مفارقت نكنم تا حق خود را از تو نستانم يهودى گفت خداى محمد (ص) را بر نگزيد بر خلقان عمر طپانچه بر روى او زد يهودى گفت حاكم ميان من و تو ابو القاسمست يعنى رسول پس پيش رسول آمدند و آنچه ميان ايشان گذشته بود عرضكردند رسول عمر را گفت بآن طپانچه كه بر او زدى او را خوشنود كن و اما تو اى يهود بدان كه آدم صفى اللَّه بود و ابراهيم خليل و موسى كليم اللَّه است و عيسى روح اللَّه و من حبيب اللَّه اى يهودى حقتعالى امت مرا دو نام نهاد و آن را از نامهاى خود اشتقاق كرد يكى سلام است كه نام ويست و امت مرا مسلم خواند و ديگر مؤمن كه نام او است و امت مرا مؤمن خواند اى يهودى شما طلب روزى كرديد كه خداى تعالى براى ما ذخيره كرده بود و آن روز جمعه است امروز مار است و فردا شما را و پس فردا ترسايان را اى يهودى اگر چه ما آخرينانيم اما روز قيامت از سابقان باشيم بهشت بر پيغمبران حرام باشد تا من درآيم و بر اوصياى پيمبران حرام باشد تا وصى من در او درآيد و بر امتان پيغمبران حرام باشد تا امتان من داخل شوند بعد از آن پيغمبران خود را بدعوت حق و ارشاد صواب امر ميفرمايد كه‌ ادْعُ‌ بخوان اى محمد (ص) خلق را إِلى‌ سَبِيلِ رَبِّكَ‌ براه پروردگار خود كه اسلام است‌ بِالْحِكْمَةِ بمقاله محكمه يعنى دليلى كه حقرا ثابت گرداند و شبهه را زايل سازد وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ و بپند نيكو كه خطابات مقنعه و حكايات نافعه است اول براى دعوت خواص امت است كه طالب حقايق‌اند و دويم براى دعوت عوام ايشان و از آن كه گذشت جدالست براى دفع معاندان كما قال‌ وَ جادِلْهُمْ‌ و جدال كن يعنى مباحثه نماى‌ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ بطريقه كه نيكوترين طرق مجادله است يعنى برفق و خوش‌خويى و ترتيب مقدمات ظاهره بر قدر عقول كما

قال‌ انا معاشر الانبياء لا نتكلم الا قدر عقولهم‌

چه اين انفع است در تسكين لهب عناد خصما و انطفاى آتش شغب ايشان در ترجمه رشف آورده كه طرق ثلاثه دعوت از سه وجه مفتوح گشته اول باب حكمت است و آن مواهب جزيل است كه بى‌واسطه جبرئيل فايض شده و حقيقت آن عبارت است از كرامتى كه خلق را در آن مجال شركت نباشد پس تخصيص باب حكمت بمورد خفيه مناسب است دوم باب موعظه حسنه و تخصيص آن بعلم طريقة كه مبتنى بر مراعات ادب و نيكويى و محافظت جانب رفق و خوش خوئيست اولى مينمايد سوم باب مجادله بالتى هى احسن و آن مختص براه شريعت است كه بناى آن بر تكليف احكام و بيان اوامر حلال و حرام است و تبيين و توضيح آن بشواهد و براهين محتاج و بحجج و دلايل مفقر و از اين كلام حقايق نظام كمال دعوت سيد انام‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 233
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست