responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 232

دونى او بوده چه باتفاق آن حضرت از همه انبيا افضل و اكمل است و نصيب او در فضيلت از مجموع اصفيا اجزل و اشمل‌ وَ ما كانَ‌ و نبود ابراهيم (ع) مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌ از جمله شرك آورندگان تعريض كفار قريش است كه ميگفتند ما كيش پدر خود داريم آورده‌اند كه حقتعالى امر كرد موسى (ع) را كه بنى اسرائيل را بگو تا روز جمعه ترك اشتغال بمهمات نموده پرستش حق نمايند چون فرمان بديشان رسيده اندكى قبول كردند و بسيارى سركشى نمودند و ميان ايشان نيز اختلاف افتاده جمعى گفتند كه روز شنبه را اختيار ميكنيم چه حقتعالى در آن روز از آفريدن خلق عالم فارغ شده و قومى بر آن رفتند كه روز يكشنبه اوليست زيرا كه در آن روز ابتدا بآفرينش خلق كرده و حقتعالى بجهت شئامت و نافرمانى و مخالفت ايشان تعظيم شنبه بر ايشان فرض كرد در آن باب تشددى عظيم فرمود چنان كه ميگويد كه‌ إِنَّما جُعِلَ السَّبْتُ‌ جز اين نيست كه نهاده شد تعظيم سبت يعنى نوشته گشته مفروض شده‌ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ‌ بر آنان كه اختلاف كردند در او و تعظيم سبت آن بود كه در او كسب نكنند و بهيچ مهم مشغول نشوند و آن روز را عيد بگيرند و جز پرستش حق ننمايند و اين تكليفى بغايت شاق بود بر ايشان و در زاد المسير آورده كه حضرت موسى (ع) يكى را ديد در روز شنبه كه متاعى برداشته بجايى ميبرد بفرمود تا گردنش بزدند و تنش را در محلى بيفكندند كه مرغان مردار خوار چهل روز اجزا و احشاى او را ميخوردند و نزد بعضى معنى آيه آنست كه جز اين نيست كه وبال ترك احترام شنبه را كه مسخ است گردانيديم براى كسانى كه اختلاف كردند در آن يعنى يك بار تحليل صيد كردند در آن و بار ديگر تحريم آن كردند و بجهت صيد در آن روز حيله بازى كردند و بنا بر اين ذكر يهود بعد از آيات سابقه براى تهديد مشركانست هم چه ذكر قريه كه كافر شدند بانعم اللَّه‌ وَ إِنَّ رَبَّكَ‌ بدرستى كه پروردگار تو لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ‌ هر آينه حكم كند ميان ايشان‌ يَوْمَ الْقِيامَةِ در روز رستخيز فِيما كانُوا در آنچه بودند كه‌ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ‌ در آن اختلاف ميكردند يعنى در روز مقرر براى عبادت يعنى در آن روز مجازات دهد هر گروهى را بر اختلاف بآنچه مستحق آن بوده باشند در تبيان از حضرت رسالت (ص) نقلكرده كه حقتعالى عبادت روز جمعه را فرض كرد بر جمعى كه پيش از ما بودند و ايشان در آن اختلاف كردند و خداى ما را بدان راه نمود و ما را توفيق و لطف ارزانى فرمود تا بان مواظبت نموديم قلنا اليوم و لليهود غدا و للنصارى بعد غد و ابو هريره نيز از رسول خدا (ص) روايت كرده كه او در روز جمعه فرموده‌

نحن الآخرون السابقون يوم الآخرة

ما آخرين امتانيم و سابقان باشيم در روز قيامت امروز ما راست يعنى روز آدينه و فردا يهود راست يعنى شنبه و پس فردا

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست