responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 229

بيان محرمات ميكند بقوله‌ إِنَّما حَرَّمَ‌ جز اين نيست كه خدا حرام كرد عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ بر شما مردار را وَ الدَّمَ‌ و خون روان را وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ و گوشت خوك و آنچه از آن توان خورد وَ ما أُهِلَ‌ و آنچه آواز برداشته شده باشد لِغَيْرِ اللَّهِ‌ مرغى را خداى را بِهِ‌ بآن در وقت ذبح آن يعنى آنها را بنام بتان كشته باشند فَمَنِ اضْطُرَّ پس هر كه مضطر شود و محتاج گردد بخوردن يكى از اين محرمات‌ غَيْرَ باغٍ‌ در حالتى كه طالب لذات نباشد يا بيرون آينده نباشد بر امام زمان چون خوارج يا آنكه اقتصار كند برسد رمق در اكل ميته بر او حرام است و موجب عقوبت آخرت‌ وَ لا عادٍ و نه در گذرنده از حد سد رمق‌ فَإِنَّ اللَّهَ‌ پس بدرستى كه خدا غَفُورٌ آمرزنده است گناه مضطر را رَحِيمٌ‌ مهربان است در رخصت دادن اكل محرمات در حين اضطرار تبيين و تفصيل معانى اين آيه در سورة البقرة مذكور شده و بعد از بيان محرمات نهى ميكند از تحريم محللات باهواء و ميفرمايد كه‌ وَ لا تَقُولُوا لِما تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ‌ و نگوئيد آن چيزى را كه وصف ميكنيد بر زبانهاى خود يعنى بمجرد وصف زبان بدون دليل و برهان نگوئيد الْكَذِبَ‌ دروغ را هذا حَلالٌ‌ بيان كذبست يعنى مگوييد كه اين حلالست مراد آن چيزيست كه در شكم بحيره و سائبه باشد حيث قالوا ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى‌ أَزْواجِنا يا مراد محرمات مذكوره است كه هيچ كدام از محرمات مذكوره را نگوئيد كه حلالست‌ وَ هذا حَرامٌ‌ و اين حرام يعنى آنچه خدا حلال ساخته مگوييد كه حرام است و آنچه حرام ساخته مگوييد كه حلالست‌ لِتَفْتَرُوا تا افترا كنيد عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ‌ بر خدا دروغ را و گوئيد خدا ما را باين فرموده است‌ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ‌ بدرستى كه آنان كه بر بندند عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ‌ بر خدا دروغ را لا يُفْلِحُونَ‌ رستگارى نيابند از عذاب خدا در دنيا و آخرت در انوار گفته كه سوق كلام در آيتين و قصد بر جمله به انما مقتضى حصر محرماتست در اجناس اربعه مگر دليلى شرعى از سنت قايم شود بر تحريم چيزى همچه اكل سباع و وصف السنه ايشان بكذب مبالغه است در وصف كلام ايشان بكذب فكان حقيقة كذب مجهول بوده است السنه ايشان معرف آن شده و چون مفترى بجهت تحصيل مصلوب دنيوى افترا ميكند از اين جهت نفى فلاح از اهل افترا كرده و بعد از آن تبيين آن فرمود بقوله‌ مَتاعٌ قَلِيلٌ‌ يعنى آنچه افترا ميكنيد براى تحصيل آن برخوردارييست اندك و ناپايدار كه‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست