نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 204
شفاء امتى ثلاثة آية من كتاب اللَّه و مشراط الحجام و لعقة من عسل
اما خواص كلام اللَّه را هيچ كس از اهل اسلام انكار ندارد و احاديث
بسيار در آن واقع شده و اما مشراط نزد هيجان دم است و اما عسل با ادويه حاره شفاء
بلغم است و بدون اختلاط او با دواى حاره نيز شفاى امراض بلغميه است و با حموضات
شفاى صفراست و با ادهان شفاى سودا است إِنَّ فِي
ذلِكَ بدرستى كه در امر نحل عسل
لَآيَةً هرآينه حجتى است روشن بر قدرت ربانى لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ براى گروهى كه
تفكر كنند در اختصاص نحل باين علوم دقيقه و افعال عجيبه چه هر كه باين عالم شود هر
آينه بداند كه اين صنايع غريبه و امور دقيقه نيست مگر از الهام قادر حكيم كه چندين
حكمت در نوعى از جانور ضعيف وديعه نهاده و از جملة آن انقيادى دارند كه هرگز از
راه فرمان منحرف نشوند و امانتى كه ميوه تلخ خورند و عسل شيرين باز دهند و ورعى كه
جز پاك و پاكيزه نخورند و طاعتى كه هرگز فرمان يعسوب را خلاف نكنند و تمكنى كه
فرسخهاى قطع كنند و باز بوطن خود رجوع نمايند طهارتى كه هرگز بر قاذورات ننشينند و
از آن نخورند و صناعتى كه اگر تمامت بنايان عالم را جمع سازند كه خانهاى مسدس
ايشان را سازند نتوانند و پادشاه ايشان بر طريق پادشاهان روزگار نافذ الامر و مطاع
است و جميع زنبوران تابع اويند و بدون فرمان او بهيچ امرى اقدام نميكنند و اگر يكى
از آنها از جاده فرمانبردارى منحرف ميشود بنيش سياست او را بسزا و جزا ميرساند هم
چنان كه از عسل ايشان شفاى الم ظاهر حاصل ميشود از تفكر در احوال ايشان شفاى مرض
باطن كه جهلست به مقدورات عجيبه الهى دست ميدهد و اينكه حضرت امير المؤمنين (ع)
فرموده كه
انا يعسوب المؤمنين
اشارتست بآنكه هم چنان كه نحل نميخورد مگر پاك و نمىنشيند بر نجس و
ناپاك و بيرون نمىايد از او الا طيب طاهر و لطافت خود را بكثافت بدل نميكند و ذيل
طهارت را بلوث نجاسة نمىالايد بر شاخ خوشبو و شكوفه پاكيزه مينشيند و برگها و
شكوفههاى لطيف تناول مينمايد باندك وقتى در درون او بشكل لعاب تازه خوشمزه جمع
ميشود و شربتى بيرون بيايد كه در داروخانه حكمت صفت
فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ دواشان او راست مىآيد آن حضرت متسم
بهمين سمت است و مؤمن نيز كه تابع او است مثل زنبور عسل است در اكل طبيب و اجتناب
از نجس و خبيث پس اينكه آن حضرت خود را به يعسوب كه امير زنبوران عسل است تسميه
فرموده در كمال لطف باشد
وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ و خداى بيافريد شما
را و از عدم بوجود آورد ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ پس بميراند و ديگر باره شما را بعدم باز برد بآجال مختلفه وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ و از شما كسى
هست كه رد كرده ميشود إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ بسوى خارترين زندگانى يعنى سن پيرى و نقصان
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 204