responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 176

است يعنى فرو ميفرستد ملائكه را بر انبيا بآنكه اعلام كنند خلقان را و آگاه سازند أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا آنكه شان اينست كه نيست خدايى مستحق عبادت مگر من كه آفريننده و روزى دهنده همه‌ام و يا آنكه تفسير ينزل الملائكة بالروح است كه در معنى قولست يعنى مى‌گوييم انبياى خود را كه آگاه گردانيد بندگان مرا هيچ خداى نيست كه مستحق پرستش باشد مگر من‌ فَاتَّقُونِ‌ پس بترسيد از من و جز مرا مپرستيد و انذار در اينمقام بمعنى اعلامست مشتق از انذرت بكذا اذا اعلمته و آيه دالست بر آنكه نزول وحى بوساطة ملائكه است و حاصل آن تنبيه است بر توحيد كه منتهاى كمال قوة علميه است و بر امر بتقوى كه اقصى كمال قوه عمليه است و بر آنكه نبوت عطائيست و آياتى كه بعد از اينست دليل وحدانيت او سبحانه است از حيثيت آن كه دالست بر آنكه او سبحانه موجد اصول و فروع آنست بر وفق حكمت و مصلحت و اگر او را شريكى بودى قادر ميبود بر خلق آن پس تمانع لازم ميآيد و هى قوله‌ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‌ بيافريد آسمان و زمين را بِالْحَقِ‌ بحكمت درست و غرض صحيح يعنى ايجاد آنها كرد بر مقدار و شكل و اوضاع و صفات مختلفه كه تقدير آن فرموده و تخصيص آن كرد بحكمت بالغه خود تَعالى‌ عَمَّا يُشْرِكُونَ‌ برتر است خدا و بزرگتر از آنچه انباز ميگيرند براى وى از امور مذكوره كه از آن چيزيست كه مفتقرند در وجود و بقاء آيه دليلست بر آنكه حق تعالى از قبيل اجرام نيست‌ خَلَقَ الْإِنْسانَ‌ بيافريد آدمى را مِنْ نُطْفَةٍ از آب منى كه جماديست بى‌حس و فهم و سيالست كه وضع و تشكل نپذيرد پس آن را فهم و عقل داد فَإِذا هُوَ پس آن گاه او خَصِيمٌ مُبِينٌ‌ جدل كننده‌ايست آشكارا يعنى مناظره ميكند و ميخواهد كه سخن خود را بحجت ثابت سازد مراد ابى بن خلف است كه استخوان آدمى كهنه پوسيده ريزيده را بنزد پيغمبر (ص) آورد و گفت‌ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَمِيمٌ‌ حق تعالى اين آيه فرستاده كه او جمادى بود و ما او را حس و نطق داديم اكنون با ما مجادله ميكند چرا استدلال نميكنيد بابداء بر اعاده كه هر كه بر آن قادر بود هر آينه بر اين نيز قدرت دارد وَ الْأَنْعامَ‌ و چهارپايان را كه اصناف ثمانيه‌اند خَلَقَها لَكُمْ‌ آفريد براى شما و گويند لكم متعلق است بقوله‌ فِيها دِفْ‌ءٌ يعنى شما را است در آن چهار پايان پوشش گرم كننده يعنى جامها از پشم و موى كه سرما باز دارد وَ مَنافِعُ‌ يشان منفعتها هست از نتاج و شير و كرايه و ركوب و تجارت و جز آن‌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 176
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست