نام کتاب : گزيده شهادت نامه امام حسين بر پايه منابع معتبر نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 144
شدند. از اين رو، عالمانى باتدبير، از قتل و غارت، جلوگيرى كردند و
از هلاكو خواستند بدانها امان داده، از آنها حراست كند. او نيز چنين كرد و بدين
سان، شيعيان جنوب بغداد (مانند حلّه و كوفه و ...) از فتنه رَهيدند. اينچنين،
شيعيان، با سقوط عبّاسيان، به آزادىهايى دست يافته بودند و از سوى ديگر، در دهههاى
پايانى اين سده، يكى از جانشينان هلاكو به نام غازانخان، شيعه شد و در عمران
كربلا كوشيد و طبيعتاً زمينه علنى شدن برپايى شعائر، به وجود آمد و ....
سده
هشتم
در
اين سده، غازانخان- كه حكومتش از سال 694 ق، شروع شده بود- گامهايى در گسترش
گرايشهاى شيعى برداشت. پس از وى، برادرش سلطان محمّد خدابنده، به قدرت رسيد و پس
از مدّتى، شيعه شد و در ترويج و رسمى كردن آن، بسى تلاش كرد. بدين سان، با گرايش
حاكمان مغول به تشيّع و رسمى شدن اين مذهب، زمينه انجام گرفتن علنى عزادارى و فراز
آوردن شعائر شيعى گسترش يافت.
سلسله
جلايريان نيز- كه در عراق به حكومت رسيدند و خواهرزادههاى سلطان محمّد خدابنده
بودند- گرايش شيعى داشتند و حكومت آنها تا سال 814 ق، ادامه يافت. ابن بطوطه (م
779 ق)، از مناطق: كربلا، حلّه، بحرين، قم، كاشان، ساوه و توس به عنوان شيعى
متعصّب، ياد مىكند.[1]
سده
نهم هجرى
سده
نهم، با يورشهاى تيمور لنگ- كه عراق و شام نيز از آن در امان نماندند- آغاز گشت.
با مرگ تيمور و به حكومت رسيدن فرزندش شاهرخ، فضا دگرگون شد و او به ترويج فرهنگ و
عمران آبادىها روى آورد و در جهت بازسازى خرابىهاى پدر كوشيد و همسرش، مسجد
باشُكوه «گوهرشاد» را در كنار حرم امام رضا عليه السلام بنياد نهاد. اين اقدامات و
رويكردها، حكايت از آن دارد كه در آن زمان، آزادىهاى نسبى براى شيعيان در به جا
آوردن شعائر، به وجود آمده است.
[1] إنَّ رَسولَ اللَّهَ صلى اللَّه عليه و آله اضطَجَعَ ذاتَ لَيلَةٍ
لِلنَّومِ، فَاستَيقَظَ وهُوَ حائِرٌ، ثُمَّ اضطَجَعَ فَرَقَدَ، ثُمَّ استَيقَظَ
وهُوَ حائِرٌ دونَ ما رَأَيتُ بِهِ المَرَّةَ الاولى، ثُمَّ اضطَجَعَ فَاستَيقَظَ
وفي يَدِهِ تُربَةٌ حَمراءُ يُقَبِّلُها، فَقُلتُ: ما هذِهِ التُّربَةُ يا رَسولَ
اللَّهِ؟